گلن یانکین، نامزد مورد حمایت دونالد ترامپ در انتخابات فرمانداری ایالت ویرجینیا به پیروزی رسید. انتخابات فرمانداری در ویرجینیا به عنوان یک آزمون مهم برای عملکرد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و دمکرات‌ها به حساب می‌آید.

در انتخابات فرمانداری در ایالت ویرجینیا گلن یانکین، نامزد جمهوری‌خواه مورد حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا، موفق شد تری مک‌آولیف نامزد دمکرات مورد حمایت بایدن را شکست دهد. 

تری مک آولیف ۶۴ ساله از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ فرماندار ویرجینیا بود.

تحلیلگران انتخابات کنونی ویرجینا، یک سال قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای سراسری را، نوعی همه‌پرسی درباره عملکرد جو بایدن به شمار می‌آورند.

یانکین ۵۴ ساله در مبارزات انتخاباتی از سوی دونالد ترامپ حمایت می‌شد. او یک تاجر موفق است و سعی داشته علناً از ترامپ فاصله بگیرد. او در مبارزات انتخاباتی، خود را به عنوان یک “پدر نمونه ساکن حومه شهر” معرفی کرد. یانکین در سخنرانی پیروزی‌اش قول داد که ویرجینیا را از نخستین روز آغاز کارش تغییر دهد. او با انتقاد از سیاستمدارانی که به دنبال “ثروت‌اندوزی” هستند، وعده داد که در دوران فرمانداری او این اتفاق رخ نخواهد داد.

شکست دمکرات‌ها تحت رهبری بایدن

در انتخابات فرمانداری در ایالت نیوجرسی نیز نامزد جمهوری‌خواه تا کنون پیشتاز بوده است. در این ایالت جک چتارلی از حزب جمهوری‌خواه با فیل مورفی فرماندار کنونی از حزب دموکرات رقابت می‌کند.

در انتخابات ریاست جمهوری یک سال پیش بایدن به راحتی در ویرجینیا و نیوجرسی پیروز شده بود. اما یک سال پس از ریاست جمهوری او، اکنون ورق برگشته و جمهوری‌خواهان نظر رای‌دهندگان را کسب کرده‌اند.

شکست دمکرات‌ها آن هم یک سال قبل از انتخابات میان دوره‌ای در سال آینده می‌تواند اکثریت دمکرات‌ها در کنگره را به خطر بیاندازد.

جمهوری‌خواهان به دنبال آن هستند تا دوباره کنترل سنا و مجلس نمایندگان را به دست آورند. به گفته ناظران پیروزی در ویرجینیا گواهی بر سیاست‌های بایدن است که تقریباً یک سال در کاخ سفید ساکن بوده و میزان محبوبیتش اکنون کاهش یافته است.

بایدن و حزبش در بحران عمیقی قرار دارند. او از مدت‌ها پیش سعی داشته تا نظر موافق کنگره در مورد دو بسته سرمایه‌گذاری مالی را جلب کند، اما تا کنون ناکام مانده است.

علاوه بر اختلافات درون حزبی بر سر بسته‌های مالی، خروج بی‌برنامه از افغانستان نیز موقعیت جو بایدن را به مراتب بدتر کرده است.

کندی واکسیناسیون علیه گونه پیشرفته ویروس دلتای کرونا و کندی رونق اقتصادی در دوره یک ساله تحت رهبری بایدن نارضایتی آمریکایی‌ها را نسبت به عملکرد و سیاست‌های رئیس‌جمهورشان بیشتر کرده است.

اولین شهردار سیاهپوست نیویورک

اما در نیویورک یک پیروزی نصیب دمکرات‌ها شد. اریک آدامز، مأمور سابق پلیس، توانست در انتخابات شهرداری کلان شهر نیویورک به پیروزی برسد. این برای دومین بار است که در شهر نیویورک یک سیاه‌پوست به عنوان شهردار انتخاب شده است.