وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی در یک گزارش خبری تلویزیون حکومت ایران درباره کاهش قدرت خرید کارگران گفته است به‌خاطر شرایط اقتصادی و تورمی خود وزیران هم «دچار مشکلات معیشتی» هستند.

حجت‌الله عبدالملکی، وزیر کار، در پاسخ به سؤال خبرنگار درباره اطلاع او از وضعیت قدرت خرید کارگران پاسخ می‌دهد که «شما چرا می‌گویید کارگران؟ حتی کارفرمایان و مدیران ارشد و حتی خود ما [وزیران] دچار مشکلات معیشتی هستیم».

وزیر کار دلیل این وضعیت را «شرایط اقتصادی و تورمی که در سال‌های اخیر به اقتصاد کشور تحمیل شده» عنوان کرد، اما در این گزارش هیچ توضیحی درباره برنامه‌های دولت برای خروج از این وضعیت نداد.

این در حالی است که آقای عبدالملکی پیش از رسیدن به وزارت در ابتدای سال جاری ابراز امیدواری کرده بود که «در سال ۱۴۰۰ مردم با روی کار آمدن یک دولت انقلابی شاهد انقلاب درحوزه اقتصادی باشند».

او همچنین با بیان این‌که «هرکس مشکلات متعدد کشور را به گردن امریکا بیندازد بی‌شک دچار اشتباه شده است» تأکید کرده بود که «در بسیاری از مسائل، مسئولان کشور مقصر اصلی هستند».

گرانی روزافزون کالاها در کشور گسترده‌ترین مشکلی است که مردم با آن درگیر هستند و قدرت خرید طبقات مختلف همچنان در حال کاهش است.

به‌گفته فرامرز توفیقی، رئیس کمیته مزد شورای کار، با احتساب تورم و افت ارزش ریال در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰، قدرت خرید دستمزد ریالی کارگران در پایان شهریور، «۳۲.۴ درصد کمتر» از قدرت خرید آن‌ها در اول فروردین امسال بوده است.

این میزان کاهش قدرت خرید به این معناست که دستمزد ۱۰ میلیون تومانی یک کارگر در ابتدای سال جاری به شش میلیون و ۴۶۰ هزار تومان در پایان شهریور کاهش یافته است.