در واکنش به قطعنامه یکی از کمیته‌های مجمع عمومی سازمان ملل درباره نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر در ایران، جمهوری اسلامی به جای پاسخ، کانادا و دیگر کشورهای غربی را به «نقض حقوق انسان‌ها» و «همدستی در جنایات» اسرائیل علیه فلسطینی‌ها متهم کرد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، خطاب به مقامات کانادا که پیش‌نویس این قطعنامه را تهیه کرده‌اند، گفت: بهتر است «پاسخگوی همدستی در ارتکاب جنایات ضد بشری رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین باشید.»

وی همچون دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی ادعا کرده است که این قطعنامه نتیجه «فشارهای سیاسی و تهدیدهای گوناگون» است و آن را در راستای «بدنام‌سازی» ایران قلمداد کرده و افزوده که کانادا به این پروژه «اعتیاد» دارد.

آقای خطیب‌زاده بدون پاسخ دادن به موارد روشن نقض حقوق بشر که در قطعنامه سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی آمده است اقدام دولت کانادا و دیگر موافقان این قطعنامه را «محکوم» و آن را «فاقد هرگونه وجاهت و اثر قانونی» دانسته است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه کانادا را متهم کرده برای تصویب این قطعنامه، «جمعی از حکومت‌های بدسابقه در عرصه حقوق بشر شامل اسرائیل، آمریکا و بریتانیا را برای آموزش حقوق بشر به مردم ایران» گردهم آورده است.

اظهارات خطیب‌زاده پس از آن بیان می‌شود که کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه، ۲۶ آبان، با تصویب قطعنامه‌ای نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر در ایران را محکوم کرد.

در این قطعنامه، به تعداد بسیار نگران‌کننده احکام اعدام، دستگیری‌های گسترده و سیستماتیک و بازداشت‌های خودسرانه، محرومیت عمدی زندانیان از دسترسی به درمان و خدمات پزشکی، بدرفتاری با زندانیان در زندان اوین، آزار و اذیت و ارعاب مخالفان و مدافعان حقوق بشر، استفاده از شکنجه برای گرفتن اعتراف و مرگ‌های مشکوک زندانیان اشاره شده است.