اداره ثبت احوال کامیاران در گواهی فوت حیدر قربانی، زندانی سیاسی کُرد که ۲۸ آذر اعدام شد، علت فوت را «نامعلوم» ثبت کرده است.

سایت حقوق بشری هه‌نگاو که اخبار مناطق کُردنشین ایران را پوشش می‌دهد، ضمن انتشار تصویر گواهی فوت آقای قربانی آورده است که این اقدام اداره ثبت از بیم پیگیری پرونده اعدام غیرقانونی این زندانی سیاسی از سوی نهادهای بین‌المللی صورت گرفته است.

حیدر قربانی به همراه محمود صادقی برادر زنش در مهر ۱۳۹۵ به اتهام «همکاری و معاونت در قتل چند عضو بسیج» بازداشت شد. اتهامی که توسط او و خانواده‌اش رد شد و اعلام شد که حیدر قربانی تحت شکنجه شدید برای اعتراف قرار داشته است. حکم اعدام این زندانی مرداد ۱۳۹۹ صادر و با وجود اعتراض‌های گسترده فعالان و نهادهای بین‌المللی حقوق بشر در روز ۲۸ آذر امسال به صورت مخفیانه در زندان سنندج اجرا شد.

دو کارشناس سازمان ملل در واکنش به اعدام این زندانی کُرد ضمن محکوم کردن این اقدام، آن را نشانه «بی توجهی آشکار» ایران «به تعهدات خود بر اساس قوانین بین المللی حقوق بشر» دانستند.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران و موریس تیدبال بینز، گزارشگر ویژه اعدام‌های فراقانونی و خودسرانه در سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند: «جمهوری اسلامی ایران حیدر قربانی را در طی یک روند کاملا ناعادلانه و براساس احکامی کلی و در حالی که پرونده او هنوز در دیوان عالی کشور در دست بررسی بود، به طور مخفیانه اعدام کرد».