پس هجوم نیروهای امنیتی به بند زندانیان سیاسی و مذهبی زندان مرکزی ارومیه جهت انتقال به بند جدید، ۲۰ زندانی به دلیل امتناع از رفتن به بند جدید به سلول‌های انفرادی این زندان منتقل شده‌اند. 

برپایه گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز دوشنبه۲۰ دی ۱۴۰۰ (۱۰ دسامبر ۲۰۲۲)، نیروهای گارد ویژه زندان ارومیه با یورش به بند سیاسی و مذهبی این زندان با توسل به زور شماری از زندانیان را به بند جدید که یک بند امنیتی است، منتقل کرده‌اند. 

به گفته یک منبع مطلع، شماری از زندانیان بند مذکور در مقابل انتقال خود به بند جدید مقاومت کرده‌اند که با دخالت نیروهای امنیتی درگیری روی داده و ۲۰ زندانی از جمله ساکار عینی، فرزاد سامانی، کامران قاسمی، خالد فریدونی، نایب عسکری، حاتم اوزدمیر، کیوان رشوزاده، کیهان مکرم و حامد قره‌اوغلانی به سلول‌های انفرادی زندان منتقل شده‌اند. 

همچنین گزارشات رسیده حاکی از آن است که کیهان مکرم از ناحیه سر به شدت زخمی شده است و نیروهای امنیتی اجازه نداده‌اند زندانیانی که به بند جدید منتقل شده‌اند، وسایل شخصی خود را با خود ببرند.

ماه گذشته تمامنی ۴۶ زندانی سیاسی و مذهبی محبوس در این بند به نشانه اعتراض به دستور رئیس زندان مبنی بر انتقال زندانیان بند سیاسی به یک بند جدید و امنیتی که امکانات و فضای کمتری نسبت به بند کنونی دارد، به مدت یک هفته دست به اعتصاب غذا زدند. 

هه‌نگاو پیشتر گزارش داده بود که بند جدیدکاملاً امنیتی بوده و ارتباط زندانیان بند سیاسی را با دیگر بندهای زندان کاملاً قطع می‌کند و مساحت و امکانات کمتری نسبت به بند کنونی دارد. 
بند جدید شامل دو طبقه است که طبق همکف برای زندانیان سیاسی و مذهبین و طبقه یک برای زندانیان دادسرای نظامی در نظر گرفته شده است.