کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه، با تأکید بر این‌که مردم ایران «خاطرات تلخی» از روسیه تزاری دارند،‌ گفته است ایرانی‌ها «هر چه فحش می‌دهند، به دوران تزار است».

او در گفت‌وگویی که روز سه‌شنبه، ۲۸ دی‌، در ویژه‌نامه روزنامه دولتی ایران درباره روسیه منتشر شده، از شبیه‌سازی روسیه کنونی با روسیه تزاری انتقاد کرده و گفته است این شبیه‌سازی «ناشی از تهاجم رسانه‌ای و روانی گسترده و متمرکز ماشین عملیات روانی و تبلیغاتی انگلیسی‌ها و امریکایی‌ها»ست تا از اتحاد دو کشور جلوگیری کنند.

آقای جلالی همچنین گفته است روسیه نوین تحت رهبری پوتین با روسیه تزاری فرق دارد، هر دو مقابل غرب ایستاده‌اند و نگاه دولتمردان پوتین به دولت رئيسی نیز مثبت است.

ابراهیم رئيسی، رئيس جمهوری اسلامی ایران، قرار است روز چهارشنبه ۲۹ دی‌ به مسکو سفر کند و با ولادیمیر پوتین، رئيس جمهوری این کشور، دیدار کند. وزیران خارجه، نفت و اقتصاد در این سفر ابراهیم رئیسی را همراهی خواهند کرد.

پیشتر گزارش شده بود که در این سفر «سند همکاری ۲۰ساله» میان دو کشور امضا خواهد شد، ولی برخی نمایندگان مجلس گفته‌اند مراحل آماده‌سازی این سند نهایی نشده و ممکن است این سند فعلاً امضا نشود.

ایران و روسیه یک سند همکاری راهبردی ۲۰ساله را در سال ۷۹ امضا کرده‌اند که مهلت آن اسفند سال گذشته به پایان رسید.