بنجامین بریر، گردشگر فرانسوی، که بیش از یک سال است توسط مأموران جمهوری اسلامی دستگیر شده است، قرار است روز پنج‌شنبه ۳۰ دی به اتهام «جاسوسی» در دادگاه انقلاب محاکمه شود.

سعید دهقان، یکی از وکلای بنجامین بریر، روز چهارشنبه ۲۹ دی با اعلام این خبر به خبرگزاری رویترز گفت که «بنجامین برای محاکمه به اتهام جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی در دادگاه حاضر خواهد شد».

بنجامین بریر ۳۶ ساله که اردیبهشت ۱۳۹۹ با یک خودروی ون به ایران سفر کرده بود، پس از آن که «یک پهپاد» را در دشت‌های نزدیک مرز ایران و ترکمنستان به پرواز درآورد، بازداشت شد. دستگاه قضایی ایران او را به اتهام عکس‌برداری از مناطق ممنوعه به جاسوسی متهم کرده است.

سعید دهقان، وکیل آقای بریر، روز ششم دی در توئیتی خبر داده بود که موکلش در پی محرومیت از تماس با خانواده به مناسبت کریسمس در زندان مشهد دست به اعتصاب غذا زده است.

آقای دهقان در ادامه توئیت خود پرسیده بود: «دادگاه انقلاب مشهد برای رسیدگی به اتهامات سیاسیِ بنجامین بریر که اکنون ۵۷۰ روز در بازداشت است، منتظر چیست!؟»

بنجامین بریر تنها زندانی خارجی است که حبس او علناً توسط ایران تأیید شده و تابعیت دوگانه ندارد.

در یک پرونده جداگانه، فرانسه هفته گذشته از ایران خواست فریبا عادل‌خواه، دانشگاهی فرانسوی-ایرانی را که تهران در سال ۲۰۲۰ به اتهامات امنیتی به پنج سال زندان محکوم کرد، آزاد کند.

قوه قضائیه ایران هفته گذشته اعلام کرد که خانم عادل‌خواه بار دیگر به دلیل نقض شرایط حبس خانگی خود زندانی شده‌است.

محاکمه بنجامین بریر و بازگشت فریبا عادل‌خواه به زندان در حالی صورت می‌گیرد که فرانسه همراه با چند کشور دیگر طرف توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران، سعی در احیای این توافق با ایران را دارند.

وزارت خارجه فرانسه در واکنش به بازداشت آقای بریر اتهام واردشده به او را رد کرده و گفته است که این شهروند فرانسوی برای گذراندن تعطیلات به ایران سفر کرده بود و هیچ چیزی درباره این موارد اتهامی نمی‌دانست.

بلاندین بریر، خواهر این گردشگر فرانسوی نیز پیشتر در گفت‌وگو با روزنامه الشرق‌الاوسط با رد اتهاماتی که به برادرش زده شده گفته بود: «او یک گردشگر معمولی فرانسوی بود که یک پهپاد توریستی از یک سوپرمارکت خریده بود».

خانم بریر پیشتر درباره وضعیت تماس برادرش گفته بود او هر چند هفته یک بار امکان صحبت با خانواده را پیدا می‌کند و هر روز برای حق صحبت کردن با خانواده‌اش «مبارزه می‌کند».

حکومت ایران در سال‌های اخیر شمار زیادی از شهروندان خارجی و ایرانی‌های دوتابعیتی را به اتهام‌های گوناگون از جمله «جاسوسی، همکاری با نهادهای امنیتی خارجی و یا اقدام علیه نظام» بازداشت کرده و برخی از این افراد با زندانیان ایرانی در کشورهای دیگر مبادله شده‌اند.

این رویه جمهوری اسلامی بارها از سوی دولت‌ها و سازمان‌های حقوق بشری در سراسر دنیا محکوم و به «گروگان‌گیری» تعبیر شده است.