رسانه‌های دولتی ایران روز شنبه ۹ بهمن از تماس تلفنی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه خبر دادند، مکالمه‌ای که یکی از محورهای آن، مذاکرات برجام بوده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای رئیسی در این تماس تلفنی با اشاره به مذاکرات وین گفته است: «جمهوری اسلامی در فرآیند مذاکرات، اراده و جدیت خود را برای حصول توافق اثبات کرده است و هر تلاشی از طرف مقابل در این رابطه، باید شامل لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و ضمانت معتبر باشد.»

ایران و قدرت‌های جهانی شامل ایالات متحده، بریتانیا، روسیه، چین، فرانسه و آلمان در میانه مذاکراتی دامنه‌دار برای احیای توافق هسته‌ای، موسوم به برجام، هستند. این میان نمایندگان ایران و ایالات متحده به صورت غیرمستقیم و از طریق نمایندگان چهار کشور دیگر با هم گفت‌وگو می‌کنند.

این چهارمین تماس تلفنی امانوئل مکرون و ابراهیم رئیسی بوده است. آقای مکرون در مکالمه پیشین خود با آقای رئیسی که اوایل آذر ماه انجام شد، گفته بود که ایران باید در مذاکرات احیای برجام تعامل سازنده‌ای داشته باشد.

این مذاکرات روز جمعه ۸ بهمن‌ ماه برای چند روز متوقف شد. به گفته نماینده اتحادیه اروپا، در این مقطع «تصمیمات سیاسی» لازم است و نمایندگان اعضای برجام و آمریکا برای گرفتن دستورالعمل‌ها به کشورهای خود بازخواهند گشت تا هفته آینده مذاکرات را دوباره ادامه دهند.

نمایندگان آمریکا تاکید داشته‌اند که درباره آینده برجام در دولت‌های بعدی این کشور تضمینی نمی‌توانند بدهند، اما دولت کنونی به رهبری جو بایدن خود را نسبت به آن متعهد می‌داند.