پس ازچندن رای‌گیری در پارلمان ایتالیا سرانجام سرجیو ماتارلا برای یک دوره دیگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. او که ۸۰ سال دارد نمی‌خواست این سمت را بپذیرد، اما سرانجام حاضر شد دوباره نامزد شود.

در هشتمین رای‌گیری در پارلمان ایتالیا، سرجیو ماتارلا با ۷۵۰ رای موافق از مجموع ۱۰۰۹ رای بار دیگر به عنوان رئیس جمهور این کشور برگزیده شد. او قصد نداشت برای یک دور دیگر در این سمت خدمت کند.

به گزارش رسانه‌های ایتالیا، ماتارلا به تشویق و اصرار ماریو دراگی، نخست وزیر متقاعد شد که ماندن او در این مقام به نفع کشورش است. انتظار می رود او برای دومین دوره رسمی هفت ساله خود در روزهای چهارشنبه یا پنجشنبه آتی سوگند یاد کند.

ماریو دراگی، که قبل از سمت نخست‌وزیری، رئیس سابق بانک مرکزی بود، مدت‌ها به عنوان جانشینی برای ماتارلا تلقی می‌شد، اما بسیاری بیم داشتند که حضور او در این سمت ائتلاف دولتی را به شکست بکشاند و به هرج و مرج سیاسی بینجامد.

انتخابات پارلمانی بعدی ایتالیا در سال ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد و ماتارلا باید حداقل تا آن زمان در سمت خود باقی بماند.

ماتئو سالوینی، سیاستمدار راست  پوپولیست و رئیس اپوزیسیون لگا، اولین کسی بود که علناً به حمایت از انتخاب مجدد ماتارلا برخاست. او پس از شکست نامزدش در انتخابات به دلیل تحریم سوسیال دموکرات‌ها و حزب پوپولیست پنج ستاره، فراخوان داد که «بیایید از ماتارلا بخواهیم بماند».

سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر سابق ایتالیا هم اعلام کرده بود که حزب او به ماتارلا رای خواهد داد. برلوسکونی گفته بود: «ما می‌دانیم که از او فداکاری بزرگی انتظار داریم، اما این را هم می‌دانیم که می‌توانیم از او بخواهیم این کار را در راستای منافع کشور انجام دهد». برلوسکونی ۸۵ ساله که خودش برای این مقام کاندیدا شده بود، از نامزدی انصراف داد، زیرا متوجه شد که موفق نخواهد شد.

ماتارلا یک دوره هفت ساله پرتلاطم را پشت سر گذاشته است. دوره‌ای که طی آن با پنج دولت مختلف سروکار پیدا کرد و با بحران کرونا و تاثیرات مخرب آن دست و پنجه نرم کرد.

رئیس‌جمهور ایتالیا عمدتاً موقعیتی نمادین و تشریفاتی دارد اما در مواقع بحران سیاسی می‌تواند نقش زیادی ایفا کند؛ انحلال پارلمان، انتصاب نخست‌وزیر جدید یا سلب اختیارات برای ائتلاف‌های شکننده. 

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در توییتر خود به ماتارلا را تبریک گفت و نوشت: «می‌دانم که می‌توانم روی تعهد شما برای زنده نگه داشتن دوستی بین کشورهای‌مان و اروپای متحد، قوی و مرفهی که در حال ساختن آن هستیم، حساب کنم.»

این دور انتخابات ایتالیا از دوشنبه گذشته شروع شد و شش روز به طول انجامید. رای‌گیری در این انتخابات مخفی است و لیست رسمی نامزدها در آن جود ندارد. بیم آن می‌رفت که ایتالیا این بار دچار هرج و مرج سیاسی شود.

ماریا الیزابتا کازلاتی، رئیس مجلس سنای ایتالیا نیز نامزد ریاست جمهوری بود اما در رای گیری دور پنجم شکست خورد. این سیاستمدار محافظه کار حزب “ایتالیای پیشرو” (Forza Italia ) تنها ۳۸۲ رای کسب کرد. به گفته ناظران، این نتیجه نشان داد که اردوگاه راست میانه‌ که کازلاتی به آن تعلق دارد، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌با نامزدی او موافق نبوده است.