ارتش اسرائیل پس از دستگیر کردن یکی از رهبران مهم سازمان جهاد اسلامی فلسطین در کرانه باختری، از بامداد روز سه‌شنبه، ۱۱ مرداد، جاده‌های جنوب این کشور را از بیم آتشباری احتمالی فلسطینیان از غزه مسدود کرد و از جمله حرکت قطارها متوقف شد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ارتش این کشور در نخستین ساعات روز سه‌شنبه بسام السعدی، رهبر ارشد سازمان جهاد اسلامی فلسطین، را در جریان عملیاتی در اردوگاه فلسطینی جنین در شمال کرانه باختری دستگیر کرد.

این عملیات با رد و بدل شدن «آتشباری سنگین» میان هواداران این سازمان و نظامیان اسرائیلی همراه بود.

به نوشته جروزالم پست، سگ‌های مورد استفاده نظامیان اسرائیلی در جریان عملیات بازداشت بسام السعدی، او را گاز گرفته و زخمی کرده‌اند. سازمان جهاد اسلامی به اسرائیل هشدار داد که مسئول جان و سلامت بسام السعدی است.

بر اساس گزارش‌ها، اشرف زیدان الجدع، داماد آقای السعدی، نیز همراه او بازداشت شد.

وزارت بهداشت تشکیلات خودگردانی اعلام کرد که در آتشباری نظامیان اسرائیلی در جنین یک جوان فلسطینی ۱۷ ساله به نام ضرار الکفرینی نیز کشته شد. مراسم خاکسپاری او با حضور صدها تن با شعارهای انتقام از اسرائیل همراه بود.

بسام السعدی، ۶۱ ساله، تا پیش از این هفت بار از سوی اسرائیل بازداشت و زندانی شده و در مجموع ۱۵ سال را در زندان‌های اسرائیل محبوس بوده است.

اسرائیل به دلیل مشخص بازداشت این بار آقای السعدی اشاره نکرده، ولی رسانه‌های این کشور نوشته‌اند که او در صدد ساماندهی مجدد این سازمان در کرانه باختری بوده است.

مقامات اسرائیل پیشتر گفته بودند که اکثر مهاجمان در حملات مسلحانه اواخر زمستان سال گذشته و اوایل بهار امسال در عملیاتی که به کشته شدن ۱۷ اسرائیلی و سه خارجی منجر شد، از اهالی جنین بودند. در واکنش اسرائیل به آن رشته عملیات در هفت ماه گذشته حدود ۶۵ فلسطینی کشته شده‌اند.

رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که در پی رویدادهای بامداد سه‌شنبه، نشستی در سطح نخست ‌وزیر، رئیس ستاد ارتش و مشاور امنیت ملی برای «ارزیابی اوضاع» در جریان است.

به نوشته یدیعوت آحرونوت، بستن جاده‌های جنوب، توقف حرکت قطارها و اقداماتی دیگر مانند بستن گذرگاه مرزی «ارز» و ممنوع کردن نزدیک شدن مردم به بخشی از سواحل جنوب، گام‌های پیش‌گیرانه در برابر احتمال واکنش سریع سازمان جهاد اسلامی فلسطین بوده است.

جنبش حماس نیز بازداشت آقای السعدی را نکوهش کرده است.