سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید کار تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم به ۵۰۰ سانتریفوژ پیشرفته از نوع آی‌آر ۶ انجام شد.

بهروز کمالوندی دوشنبه شب، ۱۰ مرداد، در گفت‌وگو با خبر ۲۱ شبکه یک سیما افزود این اولین گام برای رسیدن به توانایی ۱۹۰ هزار سو در حوزه انرژی اتمی است.

اشاره وی به اظهارات علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در خرداد ۱۳۹۷ است که از سازمان انرژی اتمی خواست «هرچه سریع‌تر» مقدمات لازم برای دستیابی ایران به ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی اورانیوم را فراهم کند.

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند که نیاز ایران به داشتن ۱۹۰ هزار سو (واحد جداسازی ایزوتوپ‌های اورانیوم) یکی از خط قرمزهای علی خامنه‌ای پیش از دستیابی به توافق اتمی در سال ۱۳۹۴ بود.

با این حال بعد از برجام، شمار مجاز سانتریفوژهای ایران محدود به پنج هزار و ۶۰ دستگاه از نوع سانتریفوژهای قدیمی آی‌ار ۱ شد.

ایران یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام، در اردیبهشت ۹۸ آغاز به عدول از تعهدات هسته‌ای خود در برجام کرد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های اخیر خود راه‌اندازی آبشارهایی از سانتریفوژهای پیشرفته آی‌آر ۶ در تاسیسات هسته‌ای ایران را تایید کرده است.

آقای کمالوندی می‌گوید سازمان انرژی اتمی همچنین مقدمات نصب یک‌هزار سانتریفوژ آی‌آر ۶ را طبق درخواست مجلس انجام می‌دهد.