مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بخشنامه‌ای از کارکنان شاغل در مراکز درمانی این استان خواست که ناخن‌های خود را کوتاه نگه دارند.

در بخشنامه‌ای که تصویر آن روز پنج‌شنبه، ۱۳ مرداد، در برخی رسانه‌ها منتشر شد، طاهره زاهدصفت خطاب به بیمارستان‌های دولتی و خصوصی گیلان اندازه مناسب برای ناخن‌های کارکنان شاغل در این مراکز را کمتر از شش میلی‌متر اعلام و بر استفاده نکردن از لاک و کاشت ناخن و استفاده از ناخن مصنوعی تاکید کرد.

با وجود برخی انتقادها از این بخشنامه، بر اساس جزوه آموزشی ایمنی بیمار ویژه کارکنان پرستاری، این موارد برای حفظ سلامتی بیمار به پرستاران اعلام شده و علاوه بر موارد مربوط به ناخن، بر استفاده نکردن از «زینت‌‌آلات»، «ساعت مچی» و حتی «حلقه ازدواج» در اتاق عمل هم تاکید شده است.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی به این بخشنامه «جدید» واکنش منفی نشان داده‌اند.

به نظر می‌رسد افزایش فشار در مورد حجاب و پوشش در ماه‌های گذشته و صدور بخشنامه‌های دولتی برای تعیین شکل پوشش شهروندان به موجی از بدبینی عمومی در بین مردم دامن زده است.

از جمله بانک ملت اواسط ماه تیر نیز با صدور بخشنامه‌ای پوشیدن کفش پاشنه‌بلند، جوراب نازک و همچنین استفاده از منشی زن برای مدیران را ممنوع اعلام کرد.

رئیس اتحادیه زنان آرایشگر مشهد نیز در ماه اردیبهشت از راه‌اندازی گشت نظارتی برای جلوگیری از کاشت ناخن و اپیلاسیون در آرایشگاه‌های این شهر خبر داده بود.

همزمان ویدئوهای منتشرشده در فضای مجازی در ماه‌های گذشته حکایت از آن دارد که بازداشت شهروندان به دلیل پوشش و حجاب آن‌ها که گاه با خشونت هم همراه بوده، بسیار افزایش یافته است.