در پی حملات سنگین موشکی و پهپادی روسیه به کی‌یف و شهرهای متعددی در مرکز، جنوب و شرق اوکراین در بامداد روز ۱۸ مهر که دست‌کم ۱۱ کشته و ۶۰ زخمی بر جای گذاشت، نخست‌وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت او «حمله به مردم غیرنظامی در اوکراین را نکوهش می‌کند».

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، گفته است که حمله کشورش «پاسخی» به «عمل تروریستی» اوکراین در روز ۱۷ مهر در انفجار به روی پل کریمه بوده و اگر این حملات ادامه یابد، «عقوبت سخت‌تری» در انتظار اوکراین است.

به گزارش تایمز اسرائیل، یائیر لاپید، نخست‌وزیر که وزیر خارجه نیز هست، دوشنبه شب گفت «من به شدیدترین نحو حمله روسیه به شهروندان غیرنظامی در کی‌یف و شهرهای دیگر اوکراین را محکوم می‌کنم و به خانواده‌های قربانیان و مردم اوکراین تسلیت می‌گویم».

آقای لاپید در زمانی که تنها وزیر خارجه بود، روسیه را به خاطر حمله چند ماه پیش به منطقه بوچا نکوهش کرد اما در آن هنگام نفتالی بنت، نخست‌وزیر وقت، حاضر نشد نام روسیه را ببرد.

روزنامه اسرائیل هیوم اظهارات آقای لاپید را نخستین انتقاد علنی نخست‌وزیر اسرائیل از روسیه در ده ماه حمله نظامی ولادیمیر پوتین به اوکراین نامید.

در نخستین ماه‌های جنگ روسیه در اوکراین، مقاماتی در اسرائیل گفته بودند که نخست‌وزیر به خاطر ملاحظات حضور روسیه در سوریه و حفظ منافع اسرائیلی در زمان حملات هوایی به «اهداف ایرانی» در سوریه، از نکوهش صریح روسیه خودداری می‌کند.

روزنامه اسرائیل هیوم، اظهارات دوشنبه شب آقای لاپید در قبال سوریه را ناشی از «تنش» میان اورشلیم با مسکو نامیده و آن را با افزایش گزارش‌ها در مورد تحکیم همکاری‌های روسیه و ایران مرتبط دانسته است.

رئیس جمهوری اوکراین روز دوشنبه گفت که روسیه با موشک‌ها و پهپادهای انتحاری ساخت ایران در این روز به شهرهای مختلف اوکراین حمله کرد.