کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، به پخش اعترافات اجباری منتسب به دو شهروند فرانسوی اعتراض کرد و آن را «غیرقابل قبول» و «صحنه‌سازی شرم‌آور» خواند.

هفته گذشته صداوسیمای جمهوری اسلامی اعترافات اجباری سسیل کولر، عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ سندیکای نیروی کار فرانسه و همسرش ژاک پاری را که از پنج ماه پیش در ایران در بازداشت هستند پخش کرد.

بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی وزارت خارجه فرانسه، خانم کولونا روز سه‌شنبه در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به «بازداشت خودسرانه» شهروندان فرانسوی در ایران «خواستار آزادی فوری آنان» شد.

او همچنین سرکوب اعتراضات جاری در ایران را به شدت محکوم کرد و از مقام‌های این کشور خواست «به تعهدات بین‌المللی به‌ویژه میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی» احترام بگذارند.

در بیانیه‌ای که از سوی وزارت خارجه ایران درباره این گفت‌وگو منتشر شده، آمده که امیرعبداللهیان از سرکوب معترضان در ایران دفاع کرده و با «اغتشاش» خواندن اعتراضات مردم گفته است: «جای تعجب است که مقابله با اغتشاش در اروپا عملی خوب و پسندیده است، اما همین کار در ایران سرکوب قلمداد می‌شود.»

همچنین بر اساس این بیانیه، وضعیت مذاکرات احیای برجام مورد بحث قرار گرفت و دو طرف «آن را مثبت و رو به جلو ارزیابی کردند».

وزیر خارجه فرانسه روز سه‌شنبه حضور پنج فرانسوی زندانی در ایران را تایید کرد و از تحریم‌های قریب‌الوقوع علیه جمهوری اسلامی خبر داد.

پیشتر همزمان با اوج‌گیری اعتراضات مردمی در ایران، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با اعلام بازداشت ۹ تبعه خارجی، آنان را به دست داشتن در «صحنه یا پشت صحنه» اعتراضات متهم کرده است.