این شنبه می تواند به یک روز تاریخی در انقلاب نوین ایران تبدیل شود. ده ها فراخوانی که در طول هفته منتشر شده، خبر از عزم مردم ایران برای ادامه ی خیزش انقلابی خود در این روز می دهد. از زنان تا جوانان، از دانشجویان تا کارگران، می خواهند این روز را به یک روز تاریخی دیگر تبدیل کنند. خواسته های مردم ایران مشخص است: «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه ای» و «جمهوری اسلامی نمی خواهیم» و البته شعار بزرگ و هویت دهنده ی این خیزش سراسری: «زن، زندگی، آزادی»!

علاوه بر خیابان های ایران، قرار است امروز در برلین پایتخت آلمان، شهری که به مبارزه و ایستادگی مشهور است، نیز اتفاق بزرگی بیفتد، ده ها هزار تن از ایرانیان و حتی غیر ایرانیان عازم برلین شده اند تا بزرگترین تظاهرات اعتراضی در خارج از کشور را علیه حکومت اسلامی تشکیل دهند. تظاهراتی که در نوع خود می تواند در جهان بی نظیر باشد. خیلی ها با این قید راهی برلین شده اند: فقط پشتیبانی، فقط حمایت، بدون هیچ ادعایی! قلب و مغز مبارزه در ایران است و در آن جا باید نسبت به سرنوشت و آینده ی این جنبش تصمیم گیری شود.

اخبار و گزارش های لحظه به لحظه ی سی و ششمین روز اعتراضات سراسری در ایران را در ادامه می خوانید:

نمایی از شهر بارانی سنندج در صبح روز شنبه با مغازه هایی که بسته اند

آغاز اعتصاب در شهرهای کردستان: شهرهای کردستان ایران، قلب تپنده انقلاب، سی و ششمین روز اعتراضات سراسری را با اعتصاب های گسترده آغاز کرده اند. تا این لحظه تصاویر و گزارش هایی از شروع اعتصاب عمومی در سقز و سنندج، بانه، بوکان، مریوان، مهاباد، منتشر شده است.

هفته ی «اتحاد و همبستگی خانه و مدرسه»: هفته ای که آغاز شده است قرار است هفته ی «اتحاد و همبستگی خانه و مدرسه» باشد. شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان در اطلاعیه ی شماره ی سه خود نوشته است: شورای هماهنگی به منظور جلوگیری از موج خشونت و سرکوب و کشتار دانش آموزان توسط نیروهای سرکوب اعم از نیروهای نظامی و شبه‌نظامی، لباس شخصی و مزدوران عاریتی، هفته‌ی جاری را هفته ی “اتحاد و همبستگی خانه و مدرسه” اعلام می کند. این تشکل سراسری فرهنگیان در این بیانیه راه کارهایی را برای هفته ی «اتحاد و همبستگی…» ارایه داده است. مشروح بیانیه ی شورای هماهنگی به طور جداگانه در اخبار روز منتشر شده است.

یکی از ده ها اتوبوسی که ایرانیان را به برلین می برد

ده ها هزار ایرانی در راه برلین شدند: از روز گذشته، قطارها، اتوبوس ها و خودروی شخصی مملو از ایرانی هایی است که به سمت برلین حرکت کرده اند تا بزرگترین اجتماع ایرانیان در خارج از کشور را تشکیل بدهند و به جهانیان اعلام کنند که ایران جمهوری اسلامی را نمی خواهد و این حکومت خون ریز نماینده ی ایرانیان نیست!
بنابر گزارش ها رانندگان قطارهایی که جمعیت ایرانیان را به سوی برلین می برند، از مهسا امینی در بلندگوها حرف می زنند.

بازداشت ها، جان باختگان

احمد طاهری، فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان گفته است در تظاهرات روز گذشته ی زاهدان ۵۷ نفر از معترضان بازداشت شده اند. فعالان بلوچ شمار بازداشت‌شدگان را بیش از این تعداد می‌دانند.

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان روز جمعه اعلام کرد که در مدت ۳۸ روز اعتراضات سراسری در نقاط مختلف ایران، هزاران نفر از جمله دست‌کم ۳۲۰ کودک زیر ۱۸ سال به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند.

خانواده عالیه مطلب‌زاده، زندانی ‌سیاسی که روز پنج‌شنبه از بند زنان زندان اوین به بیمارستان منتقل شد، از انتقال وی به محلی نامعلوم خبر داده‌اند.

سایر گزارش ها

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل‌سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ مهر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را مسئول کشته شدن معترضان در زاهدان خواند.

علی دایی به یورونیوز گفته است: بیخود کردند اسم من را در درخواست حذف از جام جهانی آوردند. گفته می شود این کارزار از سوی مسیح علی نژاد به راه افتاده، علاوه بر نام علی دایی نام علی کریمی و مهدی مهدوی کیا هم در این فهرست دیده می شود که هنوز واکنشی نسبت به این «کارزار» صورت نداده اند.

غزل شجاعی (بازیگر) با انتشار یک تصویر بدون سری از خود کشف حجاب کرد. وی نوشت: من غزل شجاعی، خیلی ساده بخوام بگم؛  از هر فیلمی که از همین لحظه در جشنواره‌های دولتی باشه اعلام برائت می‌کنم. فکر می‌کنم‌ خیلی راحت و ساده گفتم‌! تصمیمم، تصمیمِ امروز و دیروز نیست. منی که جنون‌ سینما همه زندگیم به جنون و مغزم بود. منی که هیچ کاری(تاکید می‌کنم: هیچ کاری) به جز بازیگری بلد نیستم.! منی که می‌دونم شاید دیگه نه کار و نه درآمدی از سینما داشته باشم.!

حمایت ها و تحولات بین المللی

ملاله یوسف‌زی، فعال حقوق کودکان و برنده جایزه صلح نوبل،‌ در پیامی ویدئویی با بیان حمایت خود از اعتراضات جاری در ایران گفت که اکنون «دختران و زنان جوان ایران در حال رهبری جنبشی آزادی‌خواه هستند» و همه زنان باید از حق انتخاب آزادانه برخوردار باشند.

درخواست تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ: شهردار هامبورگ گفته است قصد پایان دادن به فعالیت مرکز اسلامی هامبورگ را دارد. از مرکز اسلامی هامبورگ، به عنوان یکی از مهمترین موسسات اسلامی در آلمان نام برده می‌شود. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی رئیس این مرکز را انتخاب می‌کند.

اینترنت ماهواره ای: شبکه سی‌ان‌ان از قول مقامات آگاه گزارش داده است که کاخ سفید برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران با ایلان ماسک، مالک شرکت اسپیس‌ایکس وارد مذاکره شده است. سی‌ان‌ان می‌نویسد کاخ سفید به دنبال راه‌هایی است که بتواند از اعتراضات مردمی ایران حمایت کند و یکی از راه‌های مناسب، ارائه خدمات اینترنتی ماهواره‌ای است.

اخبار روز