دفتر ریاست جمهوری اوکراین روز جمعه ۲۹ مهر اعلام کرد که ارتش این کشور در جریان پیشروی هفته‌های اخیر ۸۸ شهرک و روستا را در استان خرسون بازپس گرفته است.

هفته پیش دولت اوکراین تعداد شهرک‌ها و روستاهای آزاد شده در این استان را ۷۵ مورد اعلام کرده بود. در بیانیه‌های دولت و مقامات اوکراینی زمان بازپس‌گیری این نقاط اعلام نشده است.

وزارت دفاع و نیروهای مسلح روسیه در روزهای اخیر و همزمان با پیشروی ارتش اوکراین در این جبهه اعلام کردند که شهر خرسون، مرکز این استان را به یک دژ دفاعی تبدیل خواهند کرد.

مقامات محلی منصوب مسکو در شهر خرسون روز پنجشنبه گفتند که حدود ۱۵ هزار نفر از ساکنان غیرنظامی در بخش‌های اشغالی استان خرسون به مناطق امن منتقل شده‌اند.

تماس تلفنی وزرای دفاع آمریکا و روسیه

همزمان، وزرای دفاع آمریکا و روسیه روز جمعه تلفنی گفت‌وگو کردند. پنتاگون گفت لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا دراین گفت‌وگو بر ضرورت ادامه تماس بين دو طرف تاکید کرده است.

وزارت دفاع روسیه نیز در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی تلگرام گفت سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در این مذاکرات با همتای آمریکایی خود در مورد موضوعات گوناگون امنیت بین المللی از جمله وضعیت در اوکراین گفت‌وگو کرده است.

این دومین تماس تلفنی وزرای دفاع روسیه و آمریکا از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در پنجم اسفند گذشته است.

گفت‌وگوی تلفنی قبلی آنها روز ۱۳ ماه مه انجام شد و چند روز پس از آن روسای ستاد نیروهای مسلح دو کشور نیز تلفنی گفت‌وگو کردند.

تحت تاثیر جنگ اوکراین مناسبات مسکو و واشینگتن به نازل‌ترین سطح طی چند دهه اخیر تنزل کرده است. مسکو دولت آمریکا را متهم کرده که با ارسال جنگ افزارهای پیشرفته و تهاجمی برای ارتش اوکراین تلاش می‌کند جنگ را طولانی‌تر کند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه هفته گذشته گفت برای ملاقات رو در رو با جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا «هیچ ضرورتی» نمی‌بیند.