گروه ویژه اقدام مالی، اف‌ای‌تی‌اف، روز جمعه میانمار را در کنار کره شمالی و ایران در فهرست سیاه پولشویی خود قرار داد. این نهاد بین المللی همچنین پاکستان و نیکاراگوئه را از فهرست خاکستری خود خارج کرده است.

در بیانیه گروه ویژه اقدام مالی تصریح شده است که کشورها وظیفه دارند که تدابیر ویژه‌ای را برای ایمن نگه داشتن سیستم‌ بانکی خود از احتمال مشارکت در پولشویی و تامین مالی فعالیت‌های تروریستی از طریق نقل و انتقالات و نظام بانکی کشورهای در فهرست سیاه انجام دهند.

در این بیانیه تصریح شده است٬ ایران تا زمان تکمیل طرح «برنامه اقدام» در فهرست سیاه پولشویی باقی خواهد ماند. گروه اقدام مالی می‌گوید اگر ایران لوایح «پالرمو» و کنوانسیون‌های پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را تصویب کند آنگاه اف‌ای‌تی‌اف، در خصوص گام بعدی تصمیم گیری خواهد کرد.

اف‌ای‌تی‌اف می‌گوید٬ همچنان نگران خطرات تامین مالی تروریسم از طریق ایران و تهدیدی که این امر برای سیستم مالی بین‌المللی ایجاد می‌کند، است.

گروه ویژه اقدام مالی، «اف‌ای‌تی‌اف»، گروهی بین‌المللی که با هدف مبارزه با پول‌شویی در سطح جهانی فعالیت می‌کند، تصویب چند لایحه مرتبط با پولشویی را برای خروج ایران از فهرست سیاه لازم می‌داند.

در این بیانیه تصریح شده است که حکومت ایران در سال ۱۳۹۵ متعهد شد تا کمبودهای راهبردی در مقرارت و قوانین را جبران کند. اما مهلت ایران برای تصویب قوانین مربوطه در سال ۱۳۹۷ به پایان رسید.

گروه اف‌ای‌تی‌اف روز دوم اسفند سال ۹۸ پس از اینکه حکومت ایران از تصویب برخی لوایح مربوط به پولشویی و اصلاحات لازم در نظام مالی خود خودداری کرد، اعلام کرد که ایران را به فهرست سیاه خود بازگردانده است.

این نهاد بین المللی می گوید که در پاییز سال ۱۳۹۸ به اعضای خود هشدار داده بود که روابط مالی با ایران اقدامات نظارتی مضاعف ضروری است.

اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۱۳۹۹ با بررسی دوباره لوایح گروه ویژه اقدام مالی که با اصرار حسن روحانی، رئیس‌جمهور وقت، در دستور کار قرار گرفته بود مخالفت کردند.

کاهش نقش روسیه

راجا کومار، رئیس گروه اف‌ای‌تی‌اف، نیز از کاهش نقش روسیه در این سازمان به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین خبر داد.

این سازمان در ماه ژوئن اقداماتی را برای کنار گذاشتن روسیه انجام داده بود.

گروه ویژه اقدام مالی در بیانیه خود تاکید کرده است: «روسیه همچنان به نقض اصول اصلی اف‌ای‌تی‌اف، که هدف آن ارتقای امنیت، ایمنی و یکپارچگی سیستم مالی است، ادامه می‌دهد.»

نیکاراگوئه و پاکستان از فهرست خاکستری اف‌ای‌تی‌اف، کشورهایی که نظارت بیشتری بر تراکنش‌های مالی دارند، حذف شدند. ولی بیست و چهار کشور همچنان در فهرست خاکستری باقی مانده‌اند.