وزیر خارجه ایران در واکنش به بیانیه مشترک چین و شش امیرنشین حوزه خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی گفت: «در ضرورت احترام به تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم.»

حسین امیرعبداللهیان روز شنبه ۱۹ آذرماه در توییتر نوشت، جزایر سه گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیج فارس، «اجزای جدایی‌ناپذیر خاک پاک ایران است و به این مام میهن تعلق ابدی دارد».

این توییت واکنشی به بیانیه مشترک روز گذشته چین با شش امیرنشین حوزه خلیج فارس است که در آن خواهان دست یافتن به «راه‌حل مسالمت آمیز برای موضوع جزایر سه‌گانه از طریق مذاکرات دو جانبه طبق قواعد حقوق بین‌الملل» شده است.

امارات متحده عربی ادعای مالکیت بر این جزایر را دارد، اما تهران ضمن تاکید بر جدایی‌ناپذیر بودن این جزایر از کشور، می‌گوید که حاکمیت ایران بر این جزایر «به طور دائم و قطعی اعاده شده و هیچ جایی برای بحث درباره آن نیست».

در بیانیه پایانی نشست اجلاس مشترک سران چین و شش امیرنشین حوزه خلیج فارس که روز جمعه، ۱۸ آذر، در پایتخت عربستان برگزار شد، از «پرونده هسته‌ای، موشک‌های بالستیک، پهپادهای نظامی و حمایت از گروه‌های تروریستی» به عنوان مشکلات حوزه خلیج فارس در روابط با ایران یاد شده است.

بیانیه مشترک چین و عربستان نیز از جمهوری اسلامی ایران خواسته بود که از «مداخله در امور داخلی کشورها» خودداری کند، به «اصول حسن همجواری» احترام بگذارد، «رژیم منع اشاعه» تسلیحات هسته‌ای را رعایت کرده و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.