تازه‌ترین حملات روسیه به اوکراین، با پهپادهای دریافتی از جمهوری اسلامی ایران، با وارد کردن ضربات شدید به شبکه برق بندر اودسا، دست‌کم یک و نیم میلیون تن از مردم منطقه را بدون برق باقی گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات اوکراین گفتند که حملات پهپادی در روز شنبه، ۱۹ آذر، با هدف ضربه زدن به دو تأسیسات انرژی انجام شد که برق تمامی زیرساخت‌های شهری اودسا را قطع کرده است.

دفتر دادستانی کل اوکراین اعلام کرد که دو شرکت تولید برق با پهپادهایی از مدل شاهد ۱۳۶ مورد حمله قرار گرفتند. این نوع پهپادها ساخت صنایع وابسته به سپاه پاسداران است.

ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری، شنبه‌شب در یک ویدیو وضعیت اودسا را در نتیجه «ضربات به‌شدت کاری»، «بسیار دشوار» نامید.

او گفت بازیابی شبکه کار چند ساعت نیست و به روزها وقت نیاز دارد. به گفته آقای زلنسکی، زمانی که امکان تأمین برق باشد، تنها زیرساخت‌های حیاتی از آن بهره‌مند خواهند شد.

سخنگوی اداره منطقه‌ای اودسا نیز گفت که برق برای ساکنان این شهر که در جنوب اوکراین واقع شده، در روزهای آینده تأمین می‌شود اما بازسازی کامل شبکه‌ها احتمالاً دو تا سه ماه طول خواهد کشید.

اوکراین اعلام کرده که دولت نروژ مبلغ یک صد میلیون دلار برای کمک به بازسازی شبکه‌های انرژی این کشور اعطا کرده‌است.

همزمان با حملات پهپادی ویرانگر به تأسیسات برق اودسا، ارتش اوکراین در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرد که روسیه ۱۵ فروند پهپاد دیگر را نیز برای حمله به سایر اهداف در مناطق اودسا و میکولایف به پرواز درآورد که ۱۰ فروند آن «سرنگون» شد.

در حالی که جمهوری اسلامی ایران در چهار ماه اخیر ارسال پهپادهای ساخت خود به روسیه برای کاربرد در جنگ اوکراین را رد می‌کند، وزارت دفاع بریتانیا روز ۱۹ آذر ارزیابی کرد که حمایت نظامی تهران از روسیه در دوره نزدیک افزایش یابد.

وزارت دفاع بریتانیا که جزئیات رویدادها و تحولات میدانی جنگ روسیه در اوکراین را در ده ماه اخیر دنبال کرده، معتقد است که با افزایش یاری نظامی جمهوری اسلامی ایران به روسیه در ماه‌های پیش‌رو، ممکن است موشک‌های ساخت ایران نیز به روسیه تحویل شود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، حدود یک ماه پیش اقرار کرد که پهپادهایی به روسیه داده شده اما مدعی شد که این امر پیش از دوره جنگ روسیه در اوکراین، و شمار آن‌ها نیز معدود بوده است. او احتمال تحویل موشک به روسیه را رد کرد.

بر اساس برخی از گزارش‌ها، در طول چند هفته شواهدی از کاربرد پهپادهای ساخت ایران در حملات روسیه به اوکراین دیده نشده بود؛ زیرا ظاهراً محموله‌های پیشین پهپادی همگی مورد استفاده قرار گرفته بود.

اما بدنبال ازسرگیری این نوع حملات، وزارت دفاع بریتانیا ارزیابی کرد که روسیه محموله‌های تازه پهپادی از ایران گرفته است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، هفته گذشته در دیدار با شماری از نظامیان کشورش که به کرملین دعوت شده بودند، به انهدام زیرساخت‌های اوکراین اشاره کرد.

از سوی دیگر، رئیس‌جمهوری روسیه جمعه شب در یک نشست مطبوعاتی در بیشکک، پایتخت قرقیزستان، از آمادگی خود برای حل و فصل جنگ کشورش در اوکراین از راه دستیابی به توافق سخن گفت اما مدعی شد که کسی برای توافق و تضمین آن نیست.

دبیرکل پیمان ناتو بعید ندانسته که ادامه یورش روسیه در اوکراین از کنترل خارج شود و عملاً به جنگ میان روسیه و ناتو مبدل گردد.