جمهوری آذربایجان، هجدهم نوامبر امسال اعلام کرد که قصد افتتاح سفارت در تل آویو را دارد. این کشور همزمان اعلام کرده بود که یک نمایندگی در رام الله، مقر تشکیلات خودگردان فلسطینی باز می‌کند.

جمهوری آذربایجان، کمتر از دو ماه پس از تایید خبر افتتاح سفارت این کشور در تل آویو، اولین سفیر خود در اسرائیل را منصوب کرد. مختار محمداف، معاون وزیر آموزش جمهوری آذربایجان، بعنوان اولین سفیر این کشور در اسرائیل معرفی شده است. وی تاکنون مسئولیت طرح های مرتبط با همکاری جمهوری آذربایجان و اسرائیل در زمینه های نوآوری، علمی و آموزشی را نیز بر عهده داشته است. 

افتتاح سفارت این کشور در اسرائیل، پیشتر از طرف پارلمان جمهوری آذربایجان تصویب شده و به تایید الهام علی‌اف، رئیس جمهور کشور نیز رسیده بود.

به گزارش تایمز اسرائیل، این انتصاب، یک روز پس از آن صورت گرفت که فاریز رضایف، معاون وزیر امور خارجه آذربایجان، در قالب یک سفر رسمی دو روزه وارد اسرائیل شد. وزیر امور خارجه آذربایجان در این سفر گفت که پس از تصمیم کشورش برای افتتاح سفارت در اسرائیل، روابط دوجانبه دو کشور “حد و مرزی نخواهد داشت”. این سفر، در پی تصویب پارلمان آذربایجان و موافقت الهام علی‌اف با این اقدامات انجام شد.

دو روز پیش از این دیدار نیز الهام علی‌اف، در پیامی، انتخاب بنیامین نتانیاهو به مقام نخست‌وزیری اسرائیل را تبریک گفته بود. رئیس جمهوری آذربایجان در این پیام تصریح کرد که “افتتاح سفارت در اسرائیل به توسعه بیشتر روابط دوجانبه کمک خواهد کرد.”

اسرائیل از نخستین‌کشورهایی بود که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال جمهوری آذربایجان، این کشور را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک بین دو کشور در آوریل سال ۱۹۹۲ برقرار شد.