امیر رئیسیان، از وکلای تعیینی توماج صالحی خواننده ترانه‌های اعتراضی، از دسترسی به یکی از چهار جلد پرونده موکل خود خبر داد و تاکید کرده که گفت‌وگوی لازم میان وکیل و موکل هنوز صورت نگرفته است.

این وکیل دادگستری که روز پنجشنبه از موافقت قوه قضاییه با وکالت او و یک وکیل دیگر در پرونده توماج صالحی خبر داده بود، در مصاحبه با شماره روز یکشنبه ۱۱ دی‌ماه روزنامه «شرق» تصریح کرد:‌ «پرونده توماج صالحی مجموعا ۴ جلد است که جلد سوم آن چهارشنبه به ما تحویل داده شد و مقرر شده ۳ جلد دیگر نیز در روزهای آتی به ما تحویل داده شود تا بتوانیم پرونده تشکیل شده برای توماج صالحی را بخوانیم و آماده دفاع از او شویم».

آقای رئیسیان با بیان این‌که هنوز وقت رسیدگی برای پرونده این خواننده رپ تعیین نشده است، افزود: «پس از این‌که ما پرونده را بخوانیم و بتوانیم با موکل خود ملاقات کنیم، این اتفاق خواهد افتاد. البته یک نوبت همکار دیگر من (رزا اعتماد انصاری) در این پرونده با توماج صالحی دیدار کرد ولی فقط برای امضای وکالت‌نامه».

او همچنین تاکید کرد که هنوز «گفت‌وگوی لازم میان وکیل و موکل صورت نگرفته است و بعد از خواندن ۴ جلد پرونده این اتفاق خواهد افتاد».

توماج صالحی روز هشتم آبان در میانه اعتراضات سراسری در روستای گِردبیشه، از توابع استان چهارمحال و بختیاری، بازداشت شد. او که اهل شاهین‌شهر اصفهان است در روزهای پیش از دستگیری، محل زندگی‌اش مخفی بود و پیام‌های بسیاری را در حمایت از مردم منتشر می‌کرد.

از جمله اتهامات این خواننده معترض «محاربه و افساد فی‌الارض» اعلام شده است؛ اتهاماتی که بر اساس قوانین کیفری جمهوری اسلامی ممکن است حکم اعدام به‌‌دنبال داشته باشد.

بر اساس یک روال غیرقانونی، قوه قضاییه جمهوری اسلامی وکالت وکلای انتخابی شماری از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری به‌ویژه کسانی را که در معرض خطر اعدام هستند نپذیرفته و امکان دسترسی به پرونده و ملاقات به موکلان را به آن‌ها نداده است.

به گزارش منابع حقوق بشری، در بیش از صد روزی که از دور تازه اعتراضات در ایران می‌گذرد بیش از ۱۹ هزار نفر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.