وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۲۰ دی‌ماه در پنجمین سالگرد بازداشت مراد طاهباز، شهروند دو تابعیتی، از جمهوری اسلامی خواست که او را به همراه عماد شرقی و سیامک نمازی آزاد کند.

آنتونی بلینکن در توییتی نوشت: «امروز پنج سال از بازداشت مراد طاهباز توسط ایران می گذرد. او باید در کنار عزیزانش باشد، نه اینکه به ناحق در یکی از زندان‌های ایران در بازداشت به سر برد. ما از ایران می‌خواهیم که به بازداشت شهروندان ایالات متحده پایان دهد و مراد را به همراه عماد شرقی و سیامک نمازی آزاد کند.»


در همین زمینه، رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا درامور ایران نیز در توییتی نوشته است: «امروز پنج سال از بازداشت ناحق مراد طاهباز توسط دولت ایران می‌گذرد. پنج سال زمان زیادی است. ما هیچ اولویتی بالاتر از این نداریم که مطمئن شویم مراد و سایر شهروندان ایالات متحده، عماد شرقی و سیامک نمازی که به ناحق بازداشت شده‌اند، به خانه بازگردند و به عزیزانشان بپیوندند.»

مراد طاهباز، عضو هیأت مدیره موسسه حیات وحش میراث پارسیان بود که همراه با گروهی از فعالان محیط زیست ۲۰ دی ماه ۱۳۹۶بازداشت شدند. به گفته وکیل مراد طاهباز، او چندی پیش با پابند الکترونیکی به مرخصی آمده بود.

سیامک نمازی، شهروند ایرانی-آمریکایی که در سال ۱۳۹۴ بازداشت شد به فعالیت‌های بازرگانی اشتغال داشت.

عماد شرقی ، سرمایه‌گذار، نیز به اتهام جاسوسی به ده سال زندان محکوم شده است.