بنا بر اعلام وکیل سامان صیدی و کفیل سیاسی او، حکم اعدام این خواننده معترض لغو شده است.

حسین سرتیپی، وکیل آقای صیدی، روز پنج‌شنبه، ۲۲ دی، با انتشار یک پست در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت که پرونده موکلش «برای رسیدگی مجدد به ایرادات هفتگانه دیوان عالی کشور به دادستانی ارجاع شد.»

آقای سرتیپی افزود: «به فرض رفتار ادعایی» از سوی موکلش، «مجازات وی، اعدام تشخیص داده نشده است.»

ساعتی پس از انتشار این پست، کارلوس کاسپر، نماینده عضو حزب سوسیال دموکرات در پارلمان آلمان، که کفالت سیاسی سامان صیدی را بر عهده گرفته است در توئیتر از خبر «لغو حکم» اعدام این خواننده استقبال کرد.

سامان صیدی، معروف به سامان یاسین، متولد ۱۳۷۷ روز دهم مهر در خانه خود در تهران بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب با اتهامات «محاربه از طریق کشیدن سلاح کلت کمری و شلیک سه تیر هوایی به اجتماع» و «تبانی به‌ قصد اقدام علیه امنیت کشور» به اعدام محکوم شد.

یک منبع آگاه پیشتر به رادیوفردا گفته بود که وکیل تسخیری آقای صیدی از او خواسته بود «تا تیراندازی هوایی را گردن بگیرد تا نجات یابد.»

به گفته این منبع، اعترافات اجباری تحت شکنجه، همزمان با اقدامات وکیل تسخیری، باعث صدور حکم اعدام برای این معترض شده‌ است. این در حالی است که در پرونده آقای صیدی هیچ سند و مدرکی دال بر اتهاماتی که به او نسبت داده شده وجود ندارد.

آقای صیدی در اعتراض به اتهام محاربه، حکم اعدام و شرایط زندان شامگاه ۲۹ آذر در زندان خودکشی کرد، اما از مرگ نجات پیدا کرد.