اجلاس داووس، تریبون جهانی اقتصاد، در سال ۲۰۲۳ در حالی روز دوشنبه، ۲۶ دی‌ماه، کار خود را آغاز کرد که همگان انتظار دارند بار دیگر موضوع جنگ در اوکراین در صدر موضوعات مورد بررسی باشد.

پس از سه سال که همه‌گیری کرونا اجلاس داووس را هم همچون دیگر گردهم‌آیی‌ها به تعطیلی کشاند، این نخستین بار است که روستای داووس در کوه‌های آلپ سوئیس بار دیگر میزبان رهبران سیاسی و اقتصادی جهان است.

کلاوس شوآب، اقتصاددان آلمانی و میزبان این رهبران، روز دوشنبه این اجلاس را با موضوع کلی «همکاری در جهان متفرق» با اشاره به بحران‌هایی آغاز کرد که جهان هم‌اکنون درگیر آنهاست.

تهاجم روسیه به اوکراین، تورم روزافزون در سراسر جهان، سایه رکود اقتصادی، و همین طور فجایع محیط زیستی، همه بحران‌هایی است که به عقیده کارشناسان باید در اجلاس داووس به آنها پرداخته شود.

در این میان اما تهاجم روسیه به خاک اوکراین که باعث حذف این کشور از اجلاس داووس هم شده در صدر موضوعات خواهد بود؛ موضوعی که به نوشته خبرگزاری فرانسه در روز سه‌شنبه سخنرانی اورزولا فون درلاین، رئیس اتحادیه اروپا، نیز احتمالا به آن اختصاص خواهد داشت.

در حالی که نزدیک به یک سال از حمله مسکو به خاک اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ می‌گذرد، هنوز هیچ چشم‌انداز روشنی از پایان این جنگ وجود ندارد.

دیگر رهبران اروپایی، از جمله صدراعظم آلمان و دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، قرار است روز چهارشنبه در داووس سخنرانی کنند.

در اهمیت اوکراین از نظر داووس همین بس که برای ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، سه حضور از طریق ویدئو برنامه‌ریزی شده که اولینِ آنها قرار است پیش از ظهر روز سه‌شنبه در حاشیه اجلاس انجام شود.

علاوه بر او و همین طور همسر آقای زلنسکی، وزرای دولت اوکراین، شهرداران، فرماندهان نظامی این کشور و حتی عده‌ای از سربازان اوکراینی در اجلاس داووس در سوئیس حضور خواهند داشت.

اوکراین همچون ماه‌های گذشته در پی کمک‌های نظامی بیشتر و حمایت مالی رهبران جهان است و اجلاس داووس را از این نظر غنیمت می‌شمارد.

در همین زمینه ویتالی کلیچکو، ورزشکار سابق و شهردار فعلی کی‌یف، پایتخت اوکراین، که به سوئیس سفر کرده روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با خبرنگاران ضمن حمله به ولادیمیر پوتین تاکید کرد که کشورش آینده خود را در اروپا می‌بیند.

او با اشاره به این که رئیس جمهور روسیه در پی «بازسازی امپراتوری شوروی» است گفت: «ما در آن امپراتوری زندگی کردیم و دیگر نمی‌خواهیم به شوروی بازگردیم. ما آینده خود را به عنوان عضوی از خانواده اروپا می‌بینیم.»

فرانسه دو هفته پیش گفته بود که تانک‌های سبک به اوکراین خواهد داد، لهستان قول ارسال ۱۴ فروند تانک آلمانی از نوع لئوپارد ۲ داده و آمریکا و آلمان نیز از ارسال خودروهای زرهی برادلی و ماردر برای ارتش اوکراین خبر داده‌اند.

با این حال، شمار تلفات اوکراین در نبردهای هفته‌های اخیر افزایش یافته و سران این کشور از متحدان خود در غرب خواسته‌اند که کمک نظامی را افزایش دهند.

روسیه بامداد و ظهر روز شنبه در دو نوبت با ۳۳ فروند موشک کروز به شهرهای دنیپرو، کی‌یف و لویو در غرب و خارکیف در شرق و نقاط دیگر حمله کرد.