در پی تظاهرات بزرگ ایرانی‌ها در استراسبورگ برای جلب توجه اتحادیه اروپا در قراردادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی، اورزولا فون در لاین در حاشیه نشست داووس ۲۰۲۳ اعلام کرد که در واکنش به «پایمال شدن حقوق اساسی بشر» در ایران از این اقدام حمایت می‌کند. روابط بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و تهران در ماه‌های اخیر با گسترش اعتراضات مردمی در ایران و توقف تلاش‌ها برای احیای برجام تیره‌تر شده است. تهران چندین شهروند اروپایی را بازداشت کرده و اتحادیه اروپا نیز در واکنش به ادامه سرکوب خشونت‌آمیز معترضان، از جمله اعدام آن‌ها، فشارهای خود به حکومت ایران را بیشتر کرده است.
اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا سه‌شنبه ۲۷ دی / ۱۷ ژانویه در حاشیه نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد (WEF) در داووس سوئیس درباره سرکوب اعتراضات در ایران به خبرنگاران گفت: «واکنش رژیم ایران وحشیانه و وحشتناک است و آن‌ها حقوق اساسی بشر را زیر پا می‌گذارند.»
اتحادیه اروپا در حال بررسی وضع دور چهارم تحریم‌ها علیه تهران به دلیل سرکوب‌های داخلی و تأمین تسلیحات به روسیه است. منابع دیپلماتیک گفته‌اند که اعضای سپاه پاسداران هفته آینده به فهرست تحریم‌های اروپا  افزوده خواهند شد. با این حال برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواهان آن هستند که فراتر از این، سپاه پاسداران باید به‌عنوان یک سازمان تروریستی طبقه‌بندی شود.