مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با اشاره به کمبود بودجه برای تامین دارو در سال جدید، نسبت به بدتر شدن وضعیت دارو در سال جاری هشدار داد.

آقای پزشکیان با انتقاد از عملکرد دولت ابراهیم رئیسی در تامین اقلام دارویی، گفت پس از آنکه دولت ارز دارو را که حذف کرد، تولیدکننده‌ها نیز نتوانستند با ریالی که در اختیار دارند، ماده اولیه تولید دارو خریداری و وارد کنند.

به گفته این نماینده مجلس، در سال ۱۴۰۱ علاوه بر اینکه پول لازم برای واردات دارو تخصیص نیافت، نرخ تورم نیز بسیار بالا بود و مردم مجبور شدند بیشتر از جیب خود برای خرید دارو هزینه کنند.

او افزود کل بودجه مصوب برای دارو در قانون بودجه ۶۵ هزار میلیارد تومان است که آنهم باید به ازای «حذف ارز دارو» تخصیص یابد.

اما بر اساس اظهارات پزشکیان، تا پیش از حذف ارز دارو، دولت سالانه ۳ میلیارد دلار برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص می‌داد که اکنون معادل آن، ۱۵۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

این نماینده مجلس گفت که در چنین شرایطی، دارو در سال جاری باز هم گران‌تر می‌شود و تولیدکننده‌های دارو چون بودجه لازم برای واردات ماده اولیه تولید دارو ندارند، ممکن است نتوانند به اندازه نیاز جامعه دارو تولید کنند بنابراین با کمبود دارو نیز مواجه خواهیم شد.

دولت ابراهیم رئیسی از ۲۳ تیر ۱۴۰۱ با اجرای طرحی تحت عنوان «دارویار» ارز ترجیحی واردات دارو را حذف کرد.

در آن زمان اعلام شد که از این پس به جای ارز دارو، بودجه‌ای معادل آن به شرکت‌های بیمه پرداخت می‌شود تا چتر بیمه گسترش یافته و مردم نیازی به خرید داروی آزاد نداشته باشند.

اما این طرح در عمل به گرانی تا چند صد درصدی بسیاری از اقلام دارویی، بحران شرکت‌های داروی برای واردات مواد اولیه، کمبود بسیاری از اقلام دارویی و پرداخت هزینه کمرشکن دارو از جیب مردم منجر شد.

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت که در آغاز اجرای «طرح دارویار»، آن را «معجزه» خوانده بود، در دی‌ماه گذشته از کمبود بودجه ۳۶ هزار میلیارد تومانی برای تامین دارو در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

او گفت که در سال ۱۴۰۲ کل بودجه وزارت بهداشت برای تامین دارو باید به دست‌کم ۱۰۵ هزار میلیارد تومان برسد.