نشریه اشپیگل گزارش داد که وزارت خارجه آلمان روندهای پذیرش پناهجویان افغان از طریق سفارتخانه‌هایش در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان و تهران، پایتخت ایران را به حالت تعلیق درآورده است.

بر اساس گزارش این نشریه آلمانی، این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که «شواهدی مبنی بر تقلب و سوءاستفاده احتمالی» در جریان پذیرش افغان‌هایی که به دنبال حمایت آلمان بوده‌اند، دیده شده است.

وزارت خارجه آلمان قصد دارد برای «جلوگیری از تلاش برای فریب»، مصاحبه‌های امنیتی بیشتری را پیش از صدور ویزا انجام دهد.

به نوشته اشپیگل، این تصمیم که از سوی آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان گرفته شده، فورا به اجرا گذاشته خواهد شد.

از زمانی که طالبان در افغانستان بار دیگر به قدرت رسیده‌اند، این کشور خطرناک‌تر شده و فعالان حقوق بشر و کارمندان محلی پیشین سازمان‌های بین‌المللی و خارجی از امنیت خود در هراسند.

این هفته‌نامه افزود که دولت فدرال آلمان به بیش از ۴۴ هزار افغان وعده پذیرش در آلمان را داده، اما تاکنون ۳۰ هزار پناهجو از افغانستان پذیرفته شدند.

پس از خروج آمریکا در افغانستان در تابستان سال ۱۴۰۰، آلمان نقش مهمی در خارج کردن شهروندان افغانستان از کشورشان داشت.

اما نگرانی برلین از ورود افراد به خاک آلمان پس از تقلب و سوءاستفاده در روندهای صدور ویزا در حالی است که در سال‌های اخیر شهرهای مختلف آلمان شاهد حملاتی با سلاح سرد بوده است که در مواردی هم مسئولیت چنین حملاتی را گروه حکومت اسلامی بر عهده گرفت.

از جمله در تیر ماه سال ۹۵، مهاجمی که یک جوان پناهنده افغان معرفی شد در حمله‌ای با تبر و چاقو به مسافران یک قطار پنج تن را زخمی کرد، و در نهایت داعش عامل این حمله را «سرباز» خود معرفی کرد.

گروه داعش خراسان اکنون در افغانستان فعال است و پس از خروج آمریکا از افغانستان حملات خود را شدت داده است.

آلمان، قدرتمندترین اقتصاد در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، همچنین در سال ۲۰۱۵، حدود یک میلیون پناهنده سوری را پذیرفت.