پلیس روسیه روز دوشنبه ۱۴ فروردین اعلام کرد دریا ترپوای ۲۶ ساله، از فعالان سیاسی و مدافع حقوق زنان را در ارتباط با انفجار در یک کافه شهر سن‌پترزبورگ بازداشت کرده است.

در این انفجار که عصر روز یکشنبه روی داد، ولادلن تاتارسکی، وبلاگ‌نویس و از حامیان و تبلیغ‌کنندگان کلیدی تهاجم روسیه علیه اوکراین، کشته شد.

ماکسیم فومین ۴۰ ساله که با تخلص ولادلن تاتارسکی مشهور بود در این انفجار کشته شد و بیش از ۳۰ تن دیگر زخمی شدند.

گفته می‌شود دریا ترپوای مجسمه‌ای حاوی مواد منفجره را به تاتارسکی هدیه داده بود، اما در برخی گزارش‌ها این احتمال مطرح است که او ناخواسته عامل بمب‌گذاری شده است.

به گزارش پایگاه اود اینفو، دریا ترپوای در فوریهٔ ۲۰۲۲ به دلیل اعتراض به آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین ۱۰ روز را در بازداشتگاه سپری کرده بود.

مسکو بدون ارائهٔ هیچ‌گونه شواهد، انگشت اتهام این انفجار را به سوی کی‌یف نشانه رفته است.

کافه‌ای که این انفجار در آن رخ داده متعلق به یوگنی پریگوژین است؛- آشپز کرملین، مؤسس ارتش خصوصی واگنر و صاحب سازمان ترول‌های اینترنتی که به عنوان بازوی تبلیغاتی کرملین عمل می‌کنند.

این کافه به محل گردهمایی حامیان جنگ روسیه علیه اوکراین تبدیل شده و یکشنبه شب ولادلن تاتارسکی در آنجا طرفداران خود را گرد هم آورده بود.

او متولد شهر ماکی‌یفکا در شرق اوکراین است و نخست معدنچی سپس صاحب مبل‌فروشی بود و بعداً به دلیل سرقت نافرجام از یک بانک دوره‌ای را در زندان سپری کرد تا این‌که در سال ۲۰۱۴ زمانی‌که جنگ در شرق اوکراین آغاز شد از زندان گریخت و به نیروهای شورشی تحت حمایت روسیه پیوست و حدود پنج سال علیه ارتش اوکراین جنگید.

او سپس به مسکو رفت و دربارهٔ رویدادهای جنگ در شبکه‌های اجتماعی می‌نوشت؛ با جمع‌آوری این مطالب سه کتاب چاپ شده است.

از آغاز تهاجم گستردهٔ نظامی روسیه علیه اوکراین، ولادلن تاتارسکی مجدداً به جبهه بازگشت و مسئول یگان هواپیماهای بدون سرنشین شد. او همزمان به نوشتن دربارهٔ جنگ ادامه داد و بیش از نیم میلیون نفر مطالب او را پیگیری می‌کردند.

در پاییز گذشته او به عنوان گزارشگر نظامی برای شرکت در مراسم الحاق مناطق اشغال‌شدهٔ اوکراین به کرملین دعوت شد و ویدئویی از این مراسم باقی مانده که او در آن می‌گوید: «ما همه را شکست خواهیم داد، همه را می‌کشیم، و هرچیز که بخواهیم می‌دزدیم.»

ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجهٔ روسیه که به‌تازگی در واکنش به بازداشت روزنامه‌نگار آمریکایی وال‌استریت جورنال در روسیه گفته بود فعالیت وی ربطی به خبرنگاری ندارد، ولادلن تاتارسکی را خبرنگار حرفه‌ای توصیف کرد که به گفتهٔ وی «دربارهٔ رویدادهای اوکراین حقیقت را می‌نوشت و از این رو در کی‌یف منفور بود.»

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز بدون ارائهٔ هیچ‌گونه شواهدی اعلام کرد «سازمان‌های اطلاعاتی اوکراین در تدارک این اقدام تروریستی دست داشته‌اند.»

کی‌یف این اتهام را رد می‌کند و میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین کشمکش‌های داخلی در روسیه را دلیل این بمب‌گذاری دانسته است.

موسسه مطالعهٔ جنگ پژوهشگاه مستقر در واشینگتن که روزانه تحولات جنگ روسیه علیه اوکراین را پیگیری می‌کند نیز در آخرین گزارش خود احتمال داد کشته شدن فومین می‌تواند نشانگر اختلاف‌های داخلی در کرملین و نیروهای نظامی و انتظامی روسیه باشد.