ارتش آمریکا اعلام کرد در یک حمله پهپادی هدفمند در خاک سوریه، خالد عاید احمد الجبوری، یکی از فرماندهان ارشد گروه «دولت اسلامی» را که مسئول طراحی حملات تروریستی در اروپا بوده، از پای درآورده است.

بر اساس بیانیه سنتکام، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، الجبوری روز دوشنبه، ۱۴ فروردین، در حمله‌ صورت گرفته توسط ائتلاف نظامی مستقر در شمال غرب سوریه به رهبری آمریکا، کشته شد.

این بیانیه افزوده است که مرگ این فرمانده جهادی به توان سازمان‌دهی داعش برای برنامه‌ریزی حملات خارجی آتی به‌طور موقت، ضربه زده است.

«دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، که رویدادهای جنگ این کشور را دنبال می‌کند، گفته بود که یک نفر در حمله پهپادی در منطقه روستایی «کفتین» که زیر کنترل شورشی‌های مسلح است، کشته شد.

نیروهای امدادرسانی «دفاع مدنی»، موسوم به «کلاه‌ سفیدها» که در مناطق نیروهای مسلح حضور دارند، اعلام کردند که مردی زخمی را از منطقه یادشده خارج کردند، اما او بر اثر شدت جراحات، جان داد.

ارتش آمریکا و نیروهای متحد آن در سال‌های اخیر در حملات پیاپی در شمال غرب سوریه نیروهای مرتبط با القاعده و فرماندهان ارشد گروه داعش را هدف قرار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بیشتر کشته‌ها در حملات ائتلاف به رهبری آمریکا، نیروهای شورشی شاخه «حراس‌الدین»، از تندروترین نیروهای القاعده، مستقر در استان ادلب هستند.

نیروهای القاعده و داعش اعضای گروه «تحریرالشام» را متهم می‌کنند که در ازای دریافت پول، عامل خبرچینی و درز دادن اطلاعات مربوط به فرماندهان «جهادی» به نیروهای خارجی هستند.

رسانه‌های منطقه از کشته شدن خالد عبدالله الخلیف، از فرماندهان گروه «حراس‌الدین» در عملیات جداگانه دیگر آمریکا در این هفته در استان ادلب خبر دادند.

آمریکا مرگ الخلیف را تأیید نکرده، اما یک بیانیه سنتکام گزارش داده بود که ایالات متحده دو تن از فرماندهان دیگر داعش را که در حال «آماده شدن برای حمله انفجاری» علیه نیروهای کرد متحد آمریکا در منطقه حسکه در شمال شرق سوریه بودند، در روز ۱۱ فروردین از پای درآورد.