در پی فراخوان «گروه پیگیری مطالبات فرهنگیان استان تهران»، معلمان در شهرهای مختلف ایران تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند.

همزمان پایگاه خبری «هه‌نگاو» خبر داد که فریبا زندکریمی، از معلمان قراردادی اداره آموزش‌ و پرورش سنندج، شامگاه ۱۶ فروردین پس از احضار به اداره اطلاعات این شهر بازداشت شد.

کانال «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان معلمان» روز پنجشنبه ۱۷ فروردین اعلام کرد که معلمان در شهرهای کرمانشاه، ملایر، همدان، اهواز، مازندران و نیشابور در مقابل اداره کل آموزش و پرورش شهرستان یا استان تجمع اعتراضی برگزار کردند و شعارهایی از قبیل «معلم داد بزن، حقتو فریاد بزن» سر دادند.

بر اساس این گزارش، ماموران حکومتی در کرج مانع از برگزاری تجمع معلمان شدند و با حضور پرشمار خود، آن‌ها را متفرق کردند.

تجمع پنجشنبه معلمان با مطالباتی از قبیل آزادی معلمان بازداشتی، اصلاح آئین‌نامه رتبه‌بندی و دریافت شش ماه اضافه‌کاری حداکثر تا پایان تعطیلات نوروزی برگزار شد.

در پی عدم پرداخت حقوق و مزایای معلمان در اسفندماه، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش از مقام خود کناره‌گیری کرد اما به نوشته خبرگزاری تسنیم، دیگر مقام‌های این وزارتخانه که در این آشفتگی نقش داشتند تغییر نکرده‌اند.

در بیانیه «گروه پیگیری مطالبات فرهنگیان استان تهران» که روز پنجشنبه منتشر شد، نسبت به اقدامات اخیر مسئولان جمهوری اسلامی «اعم از دولت، نمایندگان مجلس و شخص وزیر آموزش و پرورش در قبال جامعه بزرگ فرهنگیان» اعتراض شده است.

گروه یاد شده، این اقدامات را موجب «تحقیر و توهین» به معلمان ایران دانسته ‌است.

بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، معلمان در تجمع مقابل اداره کل آموزش و پرورش کرمانشاه شعار «محمد حبیبی آزاد باید گردد» سر دادند.

آقای حبیبی روز ۱۵ فروردین در تهران توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

معلمان در شهرستان‌های ملایر و همدان نیز درخواست حل مشکلات معیشتی و آموزش رایگان را مطرح کردند.