برخی رسانه‌های ایران از آزادی محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران که به جرم قتل همسرش زندانی بود، پس از «عفو» رهبر جمهوری اسلامی خبر دادند.

خبرگزاری مهر روز یکشنبه ۲۰ فروردین خبر آزادشدن محمدعلی نجفی بر اساس عفو را تأیید کرد اما مستقیماً نامی از خامنه‌ای نیاورد.

این خبرگزاری نوشت: «محمدعلی نجفی چند ماه قبل درخواست عفو کرد که نامه او از طریق زندان در اختیار کمیسیون عفو و بخشودگی قرار گرفت و پرونده او نیز مثل بقیه زندانیان که درخواست عفو داده‌ بودند، مورد بررسی قرار گرفت تا این‌که با درخواست عفوش موافقت شد.»

با این حال، وبسایت دیده‌بان ایران صریحاً در این زمینه نوشت نجفی «اواخر سال ۱۴۰۱ با عفو رهبری از زندان برای همیشه آزاد شد و پرونده او در شعبه سوم اجرای احکام دادسرای جنایی تهران بسته شد».

در این خبرها، تاریخ دقیق آزادی محمدعلی نجفی ذکر نشده است.

آزادی این سیاستمدار پیشین جمهوری اسلامی در حالی است که با وجود ادعای جمهوری اسلامی درباره «عفو» گسترده زندانیان سیاسی، هنوز بسیاری از این زندانیان محبوس هستند.

در آذر ۱۳۹۹، وکیل مدافع نجفی، پس از آن که دیوان عالی ایران اتهام قتل عمد علیه او را تأیید کرد، از امکان آزادی مشروط او پس از گذراندن بیست ماه حبس خبر داد.

حمیدرضا گودرزی در آن زمان گفت که محکومیت شهردار پیشین تهران برای قتل پنج سال و برای اسلحه شش ماه است و آن‌چه قابل اجراست، محکومیت پنج سال قتل عمد است.

میترا استاد، همسر دوم محدعلی نجفی، هفتم خرداد ۹۸ با شلیک گلوله همسرش در منزل کشته شد و عصر همان روز آقای نجفی به قتل همسرش اعتراف کرد و گفت انگیزه‌اش از قتل «اختلافات خانوادگی» بوده است.

اتهامات نجفی قتل عمد میترا استاد، حمل و نگهداری سلاح غیرمجاز و ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح است.

شهردار پیشین تهران ابتدا با رأی شعبه ۱۰ دادگاه کیفری استان تهران به قتل عمد محکوم شد، با این حال شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور «عمدی‌‌بودن» قتل را رد کرد و پرونده به هیئت عمومی دیوان عالی کشور برای تصمیم‌گیری ارسال شد.

سرانجام این هیئت ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ اتهام قتل عمد آقای نجفی را تأیید کرد، اما با توجه به این‌که او با پرداخت ۱۰ میلیارد تومان از خانواده مقتول رضایت گرفت، موضوع «قصاص منتفی شد».