انجمن قلم آمریکا اضافه شدن یک سال حبس به محکومیت نرگس محمدی، فعال حقوق بشر در ایران، را محکوم کرد و خواستار «آزادی فوری و بی‌قید و شرط» او شد.

در بیانیه این انجمن، این اقدام «تلاش رسوای حکومت برای مجازات کردن» خانم محمدی به خاطر ابراز عقیده و فعالیت‌هایش در زندان توصیف شده است.

روز ۱۳ مرداد اعلام شد که نرگس محمدی به دلیل انتشار بیانیه از داخل زندان به یک سال حبس تعزیری دیگر محکوم شده و مجموع دوره زندان او به ده سال و ۹ ماه همراه با ۱۵۴ ضربه شلاق افزایش یافت.

خانم محمدی در پی انتشار بیانیه‌ای در خصوص «تعرض و اذیت و آزار جنسی زنان» در بازداشتگاه‌ها و ارسال نامه در این زمینه به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، به یک سال دیگر حبس محکوم شد.

کارین دویچ کارلکار، مدیر برنامه «نویسندگان در خطر» در انجمن قلم آمریکا روز جمعه در این زمینه گفت اتهامات جدید علیه نرگس محمدی آشکارا با آزادی بیان مغایرت دارد و به گفته او «روشی بدبینانه برای خاموش کردن شجاعت و صدای بی‌واهمه او برای صحبت کردن از پشت دیوارهای زندان اوین است.»

او در ادامه اتهامات جدید علیه خانم محمدی را «بی‌اساس» دانست و افزود این اتهامات به تلافی «تلاش‌های خستگی‌ناپذیر» او برای دفاع از حقوق بشر وارد شده‌اند.

انجمن قلم آمریکا خواستار پایان یافتن اقدام تلافی‌جویانه علیه نرگس محمدی شده و از مسئولان آمریکا و نمایندگان ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته آزادی فوری و بی‌قید و شرط او را مطرح کنند.

انجمن قلم آمریکا امسال جایزه «آزادی نگارش» خود را به نرگس محمدی اهدا کرده بود.

این انجمن در مراسم ویژه سالانه خود در روز ۲۸ اردیبهشت در موزه تاریخ طبیعی نیویورک که با عنوان «جشن ادبی آمریکا» برگزار شد، ضمن اعطای این جایزه، فعالیت­‌ها و مبارزات خانم محمدی در راه آزادی بیان و اندیشه را مورد ستایش قرار داد.

نرگس محمدی در دوران زندانی طولانی خود مجازات­‌های خشنی از جمله شکنجه و حبس در سلول انفرادی را تحمل کرده است.

او پس از هشت سال و نیم حبس به‌دلیل محکومیت به جرایم گوناگون از جمله «ایجاد تشکل‌های غیرقانونی» و «توطئه علیه نظام» در سال ۹۹ آزاد شد.

نرگس محمدی اکنون در حال گذراندن بقيه حکم حبس در زندان اوین است.