نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار کُرد اهل سقز و ساکن تهران با تودیع وثیقه به مبلغ سیصد میلیون تومان به صورت موقت از زندان اوین آزاد شد.

خانم معروفیان روز شنبه هفدهم تیر ماه برای دومین بار بعد از آغاز انقلاب زن، زندگی، آزادی پس از احضار به دادسرای اوین بازداشت و سپس از بازداشتگاه وزارت تروریستی اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین، به بند زنان این زندان منتقل شده بود.

روز سه‌شنبه سیزدهم تیرماه، نیروهای وزارت تروریستی اطلاعات به منزل این روزنامه‌نگار یورش بردند و لپ‌تاپ، تلفن همراه و رکورد او را ضبط و به وی اعلام کردند که باید روز شنبه هفدهم تیرماه به دادسرای اوین مراجعه کند.

همچنین روز دوشنبه بیست و دوم خرداد ماه، این روزنامه‌نگار روایت خود از برخورد نیروی یگان ویژه و فحاشی جنسی این مأمور در تئاتر شهر به دلیل نداشتن حجاب اجباری را علنی کرد.

وی در تاریخ سی‌ام خردادماه در چهارراه ولیعصر تهران توسط نیروهای امنیتی نظام مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.

بهمن‌ماه گذشته، این روزنامه‌نگار از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی “افشاری”، با اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” و “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق انتشار مصاحبه با پدر مهسا امینی” به دو سال حبس تعزیری، ۱۵ میلیون تومان جریمه و پنج سال ممنوع‌الخروج از کشور محکوم شده بود و حکم دو سال زندان وی به مدت پنج سال به تعلیق درآمده است.

همچنین روز دوشنبه نوزدهم دی‌ماه گذشته، نازیلا معروفیان با تودیع قرار وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی به شیوه موقت تا پایان مراحل دادرسی از بازداشت آزاد شد.

این روزنامه‌نگار اهل سقز روز یکشنبه هشتم آبان‌ماه گذشته در رابطه با مصاحبه با امجد امینی، پدر جاویدنام ژینا (مهسا) امینی توسط نیروهای امنیتی نظام بازداشت شده بود.