لی شانگفو، وزیر دفاع چین روز سه‌شنبه ۲۴ مرداد گفت که پکن خود را نسبت به تعمیق «همکاری‌های دفاعی» با ایران و بلاروس متعهد می‌داند.

بر اساس گزارش وبسایت آمریکایی «سمافور»، اظهارات این مقام چینی در کنفرانس امنیت بین‌المللی مسکو بیان شده است که مدت زمان اندکی پس از انتشار گزارش‌ این رسانه درباره برنامه ایران برای ساخت کارخانه تولید پهپاد در بلاروس برگزار می‌شود.

ایران و بلاروس، هر دو از متحدان روسیه محسوب می‌شوند و در حالی که بلاروس آشکارا به مسکو در جنگ اوکراین کمک می‌کند، کشورهای غربی ایران را نیز متهم می‌کنند که پهپادهای خود را برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه صادر می‌کند. مقامات ایران اما این اتهام را کرده و تنها اذعان داشته‌اند که قبل از جنگ اوکراین شمار محدودی پهپاد به روسیه داده‌اند.

سمافور می‌نویسد، چین به شدت تلاش می‌کند که در رقابت با ایالات متحده، همکاری‌های نظامی خود با کشورهای دیگر را در سطح جهان افزایش دهد و در این رابطه بر آسیا، اوراسیا و اقیانوس آرام تمرکز کرده است. یکی از مهم‌ترین ابزارهایی نیز که چین برای این منظور در اختیار دارد سازمان همکاری‌های شانگهای است که ایران اخیرا به عضویت آن درآمد.

وزیر دفاع چین در اظهارات روز سه‌شنبه خود ابراز امیدواری کرد که بلاروس نیز به زودی به عضویت این سازمان درآید.

وی اظهار داشت: «ما متعهد به ترویج گفت‌وگو برای صلح و دستیابی به یک اجماع بین‌المللی بزرگ برای حل اختلافات هستیم، این امر خواه مربوط به افغانستان باشد، خواه سوریه، خواه بحران اوکراین، و خواه مسئله هسته‌ای ایران.»

آقای لی همچنین با استفاده از این فرصت تاکید کرد که تایوان بخشی از «سرزمین چین» است و هر گونه تلاش بازیگران خارجی برای «کنترل چین» با استفاده از اهرم تایوان با شکست مواجه خواهد شد.