رئیس اتحادیه میهنی کردستان اعلام کرد کشته شدن عضو پیشین شورای مرکزی و فرمانده و پیشمرگه دیرین اتحادیه میهنی کردستان نیاز درگله‌ای عمیقا ما را نگران کرد، همه نهادهای امنیتی مامور شده‌اند تا در سریعترین زمان ممکن مجرمان این حادثه را شناسایی کنند و تحویل دادگاه داده شوند.

به گزارش خندان، بافل جلال طالبانی در پیامی درباره ترور نیاز درگله‌ای اعلام کرد شهید شدن نیاز درگله‌ای فرمانده و پیشمرگه دیرین و عضو شورای مرکزی اتحادیه میهنی باعث نگرانی عمیق ما شده است و همه نهادهای امنیتی موظف شده‌اند تا فورا عاملان این عمل تروریستی شناسایی و تحویل دادگاه داده شوند. در همین رابطه این مصیبت بزرگ را به خانواده محترم و بستگان وی که نمادی از مبارزه و تلاش در راه کردستان هستند، تسلیت می‌گویم.

وی همچنین اشاره کرد آقای درگله‌ای در خانواده‌ای سرشناس و مشهور و مبارزه پرورش داده شده است و وظایف و مسئولیتهای خود را در نهایت صداقت و وفاداری به انجام رسانده است. شهید شدن وی در جریان حادثه‌ای مشکوک برای ما جای بس نگرانی است به همین دلیل همه نهادهای امنیتی موظف شده‌اند تا در سریعترین زمان ممکن عاملان این حادثه را شناسایی کنند.

برادرزاده نیاز درگله‌ای در یک مصاحبه خبری درباره ترور عضو سابق شورای مرکزی اتحادیه میهنی کردستان اعلام کرد این حادثه یک اتفاق عادی نیست براساس آنچه که خود مشاهده کرده‌ایم و گزارشات پزشکی قانونی این اقدام یک عمل تروریستی بوده است جای سه عدد گلوله روی سر ایشان معلوم است تفاسیر دیگری که در این رابطه مطرح می‌شوند اصلاه صحت ندارند.

وی اشاره کرد آنها تا کنون از علت بروز این حادثه اطلاعی کسب نکرده‌اند اما این پرونده برای تحقیق و بررسی در اختیار نیروهای امنیتی و پلیس قرار دارد.

نیاز درگله‌ای عضو سابق شورای مرکزی اتحادیه میهنی کردستان و یکی از شخصیتهای برجسته منطقه اداره راپرین بود که شب گذشته تاریخ ۱۸ ماه اگوست سال ۲۰۲۳ در باغ شخصی خود ترور شد تعدادی از منابع غیررسمی اعلام کردند که در این حادثه از از اسلحه بی صدا استفاده شده است.

باغ نیاز درگله‌ای در مسیر قاعد قرار گرفته است که از چهار طرف به بیشه زارهای رانیه مشرف است برادرزاده وی اعلام کرد که مردم از تاریخچه خانوادگی ما به خوبی آگاه هستند ما خانواده‌ایی مشهور هم از نظز فعالیتهای کردستانی و هم از نظر روابط اجتماعی و قبیله‌ایی در کردستان هستیم و از افتخارات ماست که تا کنون هیچگونه خصومت شخصی با هیچ فرد و خانواده‌ایی نداشته‌ایم تا فکر کنیم این امر در نتیجه یک اختلاف اجتماعی رخ داده است.

اسم کامل نامبرده نیاز جلال بگ محمدامین یحیی معروف به درگله‌ای است که در تاریخ ۱۹۵۶/۷/۱ در استان اربیل به دنیا آمد و فارغ التحصیل رشته زراعت بود در سال ۱۹۷۷ وارد تشکیلات انقلاب جدید شد و در سال ۱۹۸۱ به نیروی پیشمرگه پیوست و در اقلیم کردستان عضو گردان «بالک» شد پس از آن در تیپ ۷۸ «کاروخ» به دوران پیشمرگه‌ای خود ادامه داد.

نیاز درگله‌ای در سالهایی که پیشمرگه بوده است در حمللات متعددی شرکت داشته است و از مناطق تشکیلات ۳ اربیل و محدوده دولتی دفاع کرده است در زندگی مبارزاتی خود ۵ بار زخمی شده است سه بار توسط گلوله و یک بار هم با حمله شیمیایی زخمی شده است.

در آخرین مرحله دوران پیشمرگه‌ای قبل از انقلاب فرمانده بخش بود. نامبرده در انقلاب و آزادسازی شهرها و شهرستانهای اقلیم کردستان نقش بسزایی ایفا کرده است در تشکیلات بعد از انقلاب نیز در چندین ارگان به پیشمرگه بودن خود ادامه داد. وی در ارتش متحد فرمانده و معاون بوده است مسئول محور «ورتی» بود و در دولت اقلیم کردستان نیز نامبرده فرماندار ناحیه چومان و دوکان بوده است.