کنگره ملی کوردستان اعلام کرد؛ واقعه خونین کرکوک تداوم توطئه شوونیستی اشغالگران کوردستان است. تاکید کرد که با اتحاد می‌توان مانع از آشوبی شد که دولت ترکیه و مزدورانش درصدد ایجاد آنند.

شورای رهبری کنگره ملی کوردستان-ک‌ن‌ک در بیانیه‌ای درباره اتفاقات دوم سپتامبر کرکوک و شهادت شماری از معترضین اعلام کرد: وضعیت کرکوک به یک توطئه چندین ساله باز می‌گردد و دولت ترکیه نیز در این آشوبگری نقش داشته و به دخالت‌هایش در امور اقلیم باشور کوردستان و مناطق جداافتاده از آن ادامه می‌دهد. مسئولیت عادی‌سازی این شرایط و تعیین حدود برای مداخلات خارجی، برعهده حکومت عراق و ریاست‌جمهوری عراق است.

نیز اشاره کرده: از توطئه شوم لوزان تا واقعه خونین دوم سپتامبر کرکوک؛ سیاست نقض حقوق خلق کورد است که اجرا می‌شود. اشغالگران کوردستان مخالف دستاوردهای کوردهایند؛ به‌ویژه در باشور کوردستان.

متن بیانیه ک‌ن‌ک درباره وقایع کرکوک به‌شرح زیر است:

خلق مبارز کوردستان!

یکبار دیگر کرکوک به میدان کشمکش ناخواسته مبدل شد. در پی نارضایتی کوردها علیه سیاست اداره نامطلوب این خطه؛ نارضایتی و تظاهرات مدنی انجام شد. در پی آن نیروهای امنیتی شهر با گلوله و خشونت با نارضایتی مردم برخورد کردند و چندین شهروند کورد شهید و مجروح شدند. مسئولیت این کشتار کوردها در وهله اول برعهده استاندار کرکوک است. باید کسانی که دستشان به خون شهروندان کورد رنگین شده است؛ با مجازات قانونی روبرو شوند.

شرایط کرکوک ناشی از یک توطئه چندین ساله است و ترکیه نیز نقشی منفی در این آشوبگری داشته است و به دخالت‌هایش در امور اقلیم باشور کوردستان و مناطق جداافتاده از آن ادامه می‌دهد. مسئولیت عادی‌سازی این شرایط و تعیین حدود برای مداخلات خارجی، برعهده حکومت عراق و ریاست‌جمهوری عراق است.

وقایع ناخواسته کرکوک و به‌ویژه مناطق کوردنشین خارج از چهارچوب اقلیم باشور کوردستان، نتیجه حل‌نکردن مشکلات موجود بر مبنای ماده ۱۴۰ قانون اساسی جدید عراق است. باید مشکلات مناطق کوردنشین خارج از چهارچوب اقلیم کوردستان طبق ماده ۱۴۰ قانون اساسی عراق مرتفع شود و به وضعیت حساس مناطق تعریب‌یافته رسیدگی گردد. در این زمینه سازمان ملل در حفظ آشتی و سلامت مردم مناطق جدامانده از اقلیم کوردستان نیز مسئول است و باید به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

نباید این حقیقت را فراموش کرد که نبود استراتژی مشترک کوردستانی و رقابت و کشمکش تنگ‌نظرانه احزاب حاکم در کوردستان؛ یک شکاف بزرگ برای دخالت اشغالگران کوردستان ایجاد نموده است و این سبب دخالت بیشتر اشغالگران در کشمکش مابین نیروهای سیاسی کورد و غیرکورد در منطقه شده است.

برای دستیابی به اهداف مردم کوردستان باید همه تلاش‌ها برای ایجاد اتحاد و همکاری در سطح بالا متمرکز شود و مانع از اهداف شوم اشغالگران شویم. برای تشکیل یک کنفرانس ملی-میهنی و تشکیل یک کمیته مشترک جهت تعیین برنامه و استراتژی مبارزاتی از همگان دعوت می‌کنیم. کرکوک یک شهر کوردستانی است و باید یک استراتژی درست برای تضمین صلح و همزیستی مابین جوامع مختلف این استان و تمام مردم کوردستان از هر ملیت و دین و مذهبی درپیش گرفته شود.

از توطئه شوم لوزان تا واقعه خونین دوم سپتامبر کرکوک؛ سیاست نقض حقوق خلق کورد است که اجرا می‌شود. اشغالگران کوردستان مخالف دستاوردهای کوردهایند؛ به‌ویژه در باشور کوردستان.

نباید این را فراموش کرد که نبود اتحاد ملی که هدف تمام احزاب میهن‌دوست و کوردهای آزادیخواه است؛ به اشغالگران کوردستان و دشمنان امکان می‌دهد تا مقاصد خود را عملی کنند و این واقعه خونین کرکوک نیز تداوم همان توطئه شوونیستی اشغالگران کوردستان است. برای ممانعت از این آشوبی که دولت ترکیه و مزدورانش درصدد انجام آنند؛ به هوشیاری درمیان جوامعه مختلف کرکوک نیاز است تا قربانی اهداف اشغالگران نشوند.

گرامی باد یاد شهدای روز دوم سپتامبر کرکوک و همه شهدای کوردستان.