دولت اقلیم کردستان با اعلام اینکه مبلغ پولی را که بغداد انتقال داده است کفاف حقوق شهروندان اقلیم کردستان را نمی‌دهد افزود به نظر می‌رسد دولت عراق از سیاست گرسنه سازی را در برابر مردم کردستان استفاده می‌کند.

به گزارش روداو، پیشوا هورامانی سخنگوی دولت اقلیم کردستان و عضو هیأت مذاکره دولت درخصوص مسائل مربوط نفت و بودجه و گفتگوهای صورت گرفته با بغداد روز دوشنبه تاریخ ۲۰۲۳/۹/۴ کنفرانس خبری برگزار کرد.

پیشوا هورامانی در این کنفرانس اعلام کرد دولت اقلیم کردستان از ابتدای مذاکرات که در تاریخ ۳۰ ماه ژانویه ۲۰۲۳ آغاز شدند تا آخرین سفر هیأت دولت اقلیم به بغداد که در تاریخ ۳۰ اگوست انجام گرفت به تلاشهای خود برای پایبند کردن دولت عراق به مفاد توافقنامه میان دوطرف ادامه داده است بعد از انجام حجم بالای گفتگوها دولت عراق دستور پرداخت ۵۰۰ میلیارد دینار پول را برای تامین حقوق کارمندان اقلیم کردستان صادر کرده است در حالیکه دولت اقلیم کردستان برای تامین حقوق کارمندان خود نیاز به ۹۴۰ میلیارد دینار پول دارد.

روز یکشنبه شورای وزرای عراق در جلسه قانونی هفتگی خود که به دلیل برگزاری مراسم اربعین امام حسین زودتر تشکیل شد تصمیم گرفت که مبلغ ۵۰۰ میلیارد دینار پول برای تامین حقوق کارمندان اقلیم کردستان پرداخت کند که بر اساس اطلاعاتی که در اختیار رسانه خبری روداو قرار گرفته است این پول به عنوان وام پرداخت خواهد شد. و بعدها میان هر دو دولت فدرال عراق و اقلیم کردستان تسوبه خواهد شد.

سخنگوی دولت در کنفرانس خبری که در شهر اربیل برگزار شد اعلام کرد دولت عراق تا کنون به تعهدات خود در برابر اقلیم کردستان که در قانون بودجه عمومی عراق به تصویب رسیده است عمل نکرده است و تا کنون نه تنها سهم اقلیم کردستان بلکه حقوق کارمندان را نیز پرداخت نکرده است که به نظر می‌رسد دولت عراق از سیاست گرسنه‌سازی است استفاده می‌کند.

این کنفرانس خبری سخنگوی دولت و هیأت دولت اقلیم  کردستان در حالی برگزار شده است که کارمندان اقلیم کردستان تا کنون حقوق ماههای ژوئیه و اگوست را دریافت نکرده‌اند.

قانون بودجه عمومی عراق برای سالهای متوالی ۲۰۲۳،۲۰۲۴،۲۰۲۵ در ۱۲ ماه ژوئن سال جاری در مجلس عراق به تصویب رسید و در ۲۶ همین ماه در روزنامه وقایع عراق منتشر شد مبلغ کل بودجه به ازای هرسال ۱۹۸.۹ میلیارد دینار تعیین شده است که سهم اقلیم از این مبلغ سالیانه ۱۶۰۰۰ میلیارد دینار است.