شمار تلفات زمین لرزه قوی که جمعه شب مراکش را لرزاند به بیش از دو هزار نفر افزایش یافت و دولت این کشور سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

وزارت کشور مراکش در بیانیه‌ای اعلام کرد که تعداد قربانیان این زلزله به دو هزار و ۱۲ نفر رسیده است.

طبق این گزارش، تعداد مجروحان دو هزار و ۵۹ نفر اعلام شده است که گفته می‌شود حال یک هزار و ۴۰۴ نفر از آنها وخیم است .

در همین حال، مقامات مراکشی می‌گویند، تلاش امدادگران برای کمک به مصدومان و مجروحان این زمین لرزه مرگبار و تخلیه آنها همچنان ادامه دارد.

سازمان زمین‌شناسی آمریکا می‌گوید، کانون این زلزله به بزرگی ۶.۸، در ۷۱ کیلومتری جنوب غربی شهر«مراکش» بود.

وزارت کشور مراکش اعلام کرد، بیشتر قربانیان این زلزله در مناطق الحوز ، یک هزار و ۲۹۳ کشته و تارودانت، ۴۵۲ کشته، در جنوب این کشور بودند.این دو منطقه شامل روستاهایی در مناطق کوهستانی صعب العبور هستند و اکثر ساختمان‌های آنها شرایط مقاومت در برابر زلزله را نداشتند.

گزارش‌ها حاکی است که در این زلزله صدها ساختمان تخریب شده است و ساکنان مناطق زلزله‌زده شب شنبه را نیز بیرون از منازل خود و در فضاهای سر باز به صبح رساندند.

در همین حال، دیوان پادشاهی مراکش هم در بیانیه‌ای از اعلام سه روز عزای عمومی در این کشور خبر داد.

در این بیانیه تصریح شده است که نیروهای مسلح این کشور و همچنین نیروهای امدادی را برای تامین آب آشامیدنی پاکیزه، مواد غذایی، چادر و پتو به مناطق آسیب دیده اعزام خواهند شد.

در همین حال شماری از کشورهای برای ارسال کمک به مراکش اعلام آمادگی کرده‌اند. فرانسه، اسرائیل، ترکیه، اسپانیا و هند از جمله کشورهایی هستند که از آمادگی خود برای ارسال کمک به مراکش خبر داده‌اند.

الجزایر که در سال ۲۰۲۱ روابط دیپلماتیک خود را با مراکش قطع کرد، اعلام کرده که قلمرو هوایی خود را برای پروازهای بشردوستانه و پزشکی به مراکش باز می‌کند.

سازمان بهداشت جهانی نیز می‌گوید که این زمین لرزه دست‌کم بر زندگی ۳۰۰ هزار نفر دراین منطقه تاثیر گذاشته است.

وزارت کشور مراکش پیشتر اعلام کرده بود که این زمین لرزه مناطق الحوز٬ مراكش٬ ورزازات٬ أزيلال ٬ شيشاوه و وتارودانت را لرزاند.

زمین لرزه‌ای در سال ۲۰۰۴ استان الحسیمه در ۴۰۰ کیلومتری شمال شرقی رباط را لرزاند که منجر به کشته شدن ۶۲۸ نفر و خسارات مادی بسیار شد.

در سال ۱۹۶۰ زمین لرزه‌ای قوی شهر آغادیر واقع در سواحل غربی مراکش را ویران کرد و بیش از ۱۲هزار کشته برجای گذاشت.