نزدیک به یک هفته پس از درگیری‌های مرگبار در کوزوو و نزدیکی مرز صربستان، آمریکا از صربستان خواست که نیروهای خود را از مرز با کوزوو خارج کند. همزمان ناتو اعلام کرد که آماده است نیروهای خود مستقر در این کشور را تقویت کند.

یک سخنگوی دولت آمریکا روز جمعه نسبت به استقرار نظامی قابل توجه صربستان در امتداد مرز با کوزوو در زمانی که تنش‌ها بین پریشتینا و بلگراد بسیار بالا است، هشدار داد.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید از «استقرار بی‌سابقه توپخانه، تانک و واحدهای پیاده نظام پیشرفته» در مرز کوزوو خبر داد و گفت که این انتقال نیروها «از یک هفته» پیش صورت گرفته است.

او که تمایلی به اظهارنظر در مورد «نیت‌های» صربستان از این اقدام یا خطر اشغال احتمالی کوزوو از سوی صربستان نداشت، افزود که وزیر خارجه آمریکا با رئیس جمهور صربستان تماس گرفته تا «نگرانی» واشینگتن در این زمینه را ابراز کند.

به گفته آقای کربی، آنتونی بلینکن در این گفت‌وگو «بر نیاز به کاهش فوری تنش‌ها و بازگشت به گفت‌وگو [میان صربستان و کوزوو] تأکید کرد».

همزمان جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز با آلبین کورتی نخست وزیر کوروو گفت‌وگو کرد.

اما در بلگراد، رئیس‌جمهور صربستان پس از گفت‌وگو با بلینکن، مقابل خبرنگاران واشینگتن را به گفتن سخنان «غیرواقعی» متهم کرد؛ این در حالی است که او صریحأ حضور سربازان صرب در نزدیکی مرز کوزوو را انکار نکرد.

الکساندر ووچیچ مدعی شد که دستور «بالاترین سطح آمادگی رزمی نیروهای صرب برای جنگ» را «امضا نکرده است».

او این ادعا را مطرح کرد که صربستان «حتی نیمی از نیروهایی را که دو یا سه سال پیش» در منطقه نزدیک کوزوو داشته، اکنون در این منطقه ندارد.

بلگراد هنوز از به رسمیت شناختن استقلال کوزوو در پانزده سال پیش امتناع می‌ورزد و درگیری اخیر یکی از شدیدترین بحران‌های چند سال اخیر است.

یک افسر پلیس کوزوو روز یکشنبه گذشته در شمال این کشور کشته شد، جایی که صرب‌ها در چندین شهر این منطقه اکثریت را تشکیل می‌دهند.

پس از آن، یک تیراندازی بین نیروهای ویژه پلیس کوزوو و گروه به شدت مسلحی که به نوشته خبرگزاری فرانسه، اعضای آن صرب‌های کوزوو بودند، روی داد.

ناتو روز جمعه اعلام کرد که آماده است تا نیرویی را که در کوزوو مستقر کرده، برای «مقابله با وضعیت» کنونی، تقویت کند.

با این حال، این ائتلاف نظامی مشخص نکرد که چه نوع نیرویی می‌تواند در کوزوو مستقر شود.

همزمان وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد که یک گردان حدودا ۵۰۰ تا ۶۵۰ نفری در اختیار نیروهای مستقر در کوزوو قرار گرفته تا در صورت نیاز از آن نیروها استفاده کند.

دولت بلگراد روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که میلوش ووچویچ وزیر دفاع صربستان و میلان مویسلوویچ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح این کشور «از منطقه استقرار بخشی از یگان‌های ارتش صربستان» بازدید کردند.

این بیانیه جزئیات بیشتری درباره محل استقرار این نیروها ارائه نکرد.

گفت‌وگوهای صلح میان صربستان و کوزوو که تحت رهبری اتحادیه اروپا برگزار می‌شود پس از درگیری‌های روز یکشنبه برای مدتی متوقف می‌شود.

رئیس جمهور صربستان و نخست وزیر کوروو، ده روز قبل در بروکسل با یکدیگر دیدار و بر مواضع پیشین خود تأکید کرده بودند.