بالونی که روز شنبه برای اولین بار در میان درگیری‌های شدید اسرائیل و حزب الله در معرض دید عموم قرار گرفت، سفید رنگ و به طول 117 متر است

ارتش اسرائیل آنچه را که به عنوان بزرگترین بالن نظارتی در نوع خود در جهان توصیف کرد برای نظارت، جاسوسی و مقابله با نفوذ پهپادها و موشک‌ها از جنوب لبنان به آسمان پرتاب کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، این بالن غول‌پیکر با نام Sky Dew یا «شبنم آسمان» برای شناسایی تهدیدات مختلف از جنوب لبنان که مهمترین آنها پهپادها و موشک‌های پرتاب شده توسط حزب الله است، در مرز شمالی اسرائیل مستقر شد.

با این حال، بر اساس آنچه نیروی هوایی اسرائیل در بیانیه خود اعلام کرد، سیستم نظارتی نصب شده در بالن که از فاصله دور در لبنان قابل مشاهده است، همچنان در مرحله آماده‌سازی است و هنوز آماده عملیات نیست.

این بالون که در زبان عبری به نام «تل شمیم» شناخته می‌شود، با ده‌ها دوربین ویژه، رایانه‌های کوچک و دستگاه‌های رادار بزرگ، 117 متر طول و چندین هزار کیلوگرم وزن دارد.

«شبنم آسمان» که دیروز شنبه برای اولین بار در معرض دید عموم قرار گرفت، کار مشترک تل آویو و واشینگتن است.

تیم‌های ویژه آمریکایی به اسرائیل آمدند تا بالن را باد کنند و قطعات آن را در طی سال‌ها در داخل آن جا دهند و در زمان مناسب در منطقه مثلث مرزی با لبنان، سوریه و اردن برای گشت‌زنی به مسافت صدها کیلومتر در عمق قلمرو این کشورها پرتاب کنند.