گابریل اَتل سیاستمدار ۳۴ ساله، همجنسگرا و وزیر پیشین آموزش ملی فرانسه به مقام نخست‌وزیری این کشور منصوب شد. اتل جوان‌ترین نخست‌وزیر، در تاریخ‌ معاصر فرانسه است.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه روز سه‌شنبه با معرفی نخست‌وزیر جدید در شبکه اجتماعی ایکس خطاب به او نوشت: «می‌دانم که می‌توانم روی انرژی و تعهد شما برای اجرای پروژه تجهیز مجدد و بازسازی که اعلام کرده‌ام، حساب کنم.»

پیشتر خود مکرون جوان‌ترین رئیس‌جمهور فرانسه از زمان ناپلئون نام گرفته بود.

خبرگزاری فرانسه نوشت که انتخاب آقای اتل به مقام نخست‌وزیری عصر روز دوشنبه قطعی شده بود، اما مقاومت‌های احتمالی داخلی در الیزه مانع از اعلام نام او شده بود.

پیشتر الیزابت بورن، سیاسمتدار کهنه‌کار فرانسوی از مقام نخست‌وزیر فرانسه کناره‌گیری کرده بود.

سه سال مانده به پایان دوران ریاست جمهوری مکرون، او با مشکلات عمده‌ای به ویژه نداشتن اکثریت مطلق در پارلمان و افزایش اقبال‌ها به جناح راست افراطی در فرانسه مواجه است.

از زمان انتخاب مجدد مکرون در سال ۲۰۲۲، دولت او با نارضایتی‌های فزاینده‌ای به ویژه در جریان تصویب قانون جدید بازنشستگی مواجه بوده است.

محبوبیت عمومی اتل که در سال ۲۰۱۸ وارد دولت فرانسه شده، در ماه‌های اخیر به ویژه با مقاومتش در برابر پوشیدن لباس اسلامی از سوی برخی دانش‌آموزان دختر مسلمان در فرانسه، افزایش یافته است.

او همچنین اولین نخست‌وزیر فرانسه است که آشکارا همجنسگرا بودن خود را اعلام کرده است.