گروه حکومت اسلامی، داعش، مسئولیت انفجاری که یک خودرو را در شرق کابل هدف قرار داد و دست‌کم سه کشته بر جای گذاشت، بر عهده گرفت.

روز سه‌شنبه ۱۹ دی، بر اثر انفجار بمبی که در یک گاری در نزدیکی یک مینی‌ون در شرق کابل پنهان شده بود، سه نفر کشته و چهار نفر زخمی شدند.

خالد زَدران، سخنگوی پلیس کابل، روز چهارشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که پلیس یک فرد مظنون را که به دخالت خود در این انفجار اعتراف کرده، بازداشت کرده است.

گروه داعش در کانال تلگرامی خود مسئولیت این انفجار را برعهده گرفته و گفته است که «یک وسیله انفجاری را بر روی خودروی حامل کارمندان زندان پلچرخی منفجر کرده است».

این دومین حمله مرگبار در روزهای اخیر است که داعش مسئولیت آن را برعهده می‌گیرد.

انفجاری در یک اتوبوس در محله دشت برچی کابل، روز شنبه نیز جان دست‌کم پنج نفر را گرفته بود.

محله دشت برچی، محله‌ای است که ساکنان شیعه آن، از قوم هزاره، از لحاظ تاریخی همواره با آزار و حمله روبه‌رو بوده‌اند و این حملات با ظهور داعش در منطقه افزایش پیدا کرده است.

در ماه نوامبر نیز دست‌کم هفت نفر در انفجاری دیگر در اتوبوسی در دشت برچی کشته شدند که داعش مسئولیت آن را نیز بر عهده گرفت.

هزاران تن از افراد گروه داعش، پس از شکست خوردن این گروه در عراق و سوریه، به افغانستان رفته‌اند و از آنجا مسئولیت برخی عملیات‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را نیز برعهده گرفته‌اند.

در تازه‌ترین مورد، انفجار مرگبار دو بمب در روز ۱۳ دی در مراسم قاسم سلیمانی در کرمان بود که «داعش خراسان» که شاخه‌ای از گروه «حکومت اسلامی» است، مسئولیت آن را برعهده گرفته است.

روز بیستم دی، وزارت امور خارجه ایران در مورد وضعیت افغانستان بیانیه‌ای صادر کرد و در آن با لحنی گلایه‌آمیز از سازمان ملل، اعلام کرد که «ثبات و امنیت در افغانستان و منطقه مستلزم آن است که سازمان ملل متحد در انجام وظایف و مسئولیت‌های خود توجه و اهتمام ویژه‌ای نسبت به مسائل، مشکلات و شرایط انسانی داشته باشد.»