فرات نیوز: صالح مسلم، رئیس مشترک حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) اعلام کرد که نباید اداره خودمدیریتی نادیده گرفته شود و گفت که دولت ترکیه در حال فروپاشی است، اگر مسئله کوردها را حل نکند، به طور کامل فرو خواهد پاشید.

صالح مسلم، رئیس مشترک حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) ، حملات اشغالگرانه دولت ترکیه به شمال و شرق سوریه و رویدادهای خاورمیانه را برای خبرگزاری فرات( ANF) ارزیابی کرد.

ترکیه اهمیت ژئوپلیتیک خود را از دست داده است

مسلم با بیان اینکه جغرافیای ترکیه هم برای جهان و هم برای ترکیه بسیار مهم است، گفت: «ترکیه در سال ۱۹۵۲ پس از پیوستن به ناتو به سدی در برابر سوسیالیست‌ها در روسیه تبدیل شد. ترکیه هم به آسیا و هم به اروپا متصل بود و جغرافیای وسیعی دارد. اما با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، موقعیت ژئوپلیتیک ترکیه نیز از اهمیت ترکیه برای ناتو تا حدی کاسته شد، به ویژه برای جنگ سردی که ناتو علیه شوروی به کار می‌گرفت. ترکیه مانند اردوگاه جنگ سرد علیه اتحاد جماهیر شوروی بود.»

حمایت سرمایه ترکیه با کوردها مرتبط است

 مسلم فاش کرد که سرمایه به ویژه سرمایه جهانی در دهه ۱۹۹۰ برای ایجاد ثبات در ترکیه تلاش کرد و گفت: «در آن زمان تورگوت اوزل در ترکیه قدرت را در دست داشت و سعی کرد پروژه‌هایی را اجرا کند. تا سرمایه بتواند در آنجا مستقر شود و سطح تجارت و سود را افزایش دهد. یکی از برنامه‌های آنها ایجاد ثبات در کوردستان و حل مسئله کوردها در داخل ترکیه بود. اما متاسفانه نقشه‌های آنها محقق نشد. به همین دلیل، سطح ژئوپلیتیک ترکیه کاهش یافت و نتوانست صلح را در درون خود ایجاد کند. اگر ترکیه می‌توانست در درون خود صلح برقرار کند، می‌توانست از نظر انرژی و تجارت در جهان اقتدار داشته باشد. دلایل اصلی آن نیز حل نشدن مسئله کوردها و نابودی اتحاد جماهیر شوروی بود. به دلیل مسائل حل نشده، دولت ترکیه موقعیت استراتژیک خود را در جهان از دست داده است.

همانطور که می‌دانیم مسئله کوردها بزرگترین مسئله ترکیه است و تا زمانی که این مسئله حل نشود ترکیه هرگز ثبات نخواهد داشت. با توجه به سیاست اردوغان که باید « کوردها سیاست جمهوری ترکیه را بپذیرند» ، در برابر نیروهای سرمایه‌دار شکست می‌خورد. در نتیجه‌ی این سیاست، نه تنها مردم ترکیه، بلکه همه ملت‌های دیگر به ویژه کوردها هزینه آن را می‌پردازند».

جنگ در غزه نتیجه درگیری‌های سرمایه‌داری است

مسلم به جنگ اسرائیل و حماس اشاره کرد و گفت: «بسیاری از محققین می‌گویند جنگ کنونی حماس و اسرائیل نتیجه اختلافات سرمایه‌داران است. آنها می‌خواستند جاده قدیمی ابریشم بین ترکیه و ایران را به اروپا باز کنند. هم ایران و هم ترکیه این را می‌خواستند. اما در نشست هند درخواست شد که این مسیر تغییر کند و از کشورهای خلیج، عربستان، دریای مدیترانه به یونان بگذرد. این درخواست هم ترکیه و هم ایران را کنار گذاشت. اکنون گفته می‌شود که ترکیه این جنگ را برای عدم موفقیت این پروژه آغاز کرد. در بیشتر ارزیابی‌های کنونی گفته می‌شود که ترکیه برای جلوگیری از اجرای این پروژه به حماس دستور حمله داده است. آنها با پیوستن به ترکیه می‌خواستند با شروع این جنگ هرج و مرج در خاورمیانه را عمیقتر کنند. با این حال، این جنگ ممکن است گسترش یابد. در چنین شرایطی لبنان، اردن و سوریه نیز وارد این جنگ خواهند شد. در چنین شرایطی همه چیز پیچیده خواهد شد. ما نمی‌دانیم چه کسی در کجا ایستاده است. با این حال، وضعیت سوریه برای این پروژه بسیار مهم است. به عنوان مثال، پروژه اولیه‌ای که در مورد آن صحبت کردیم، سوریه را کنار گذاشت. قبلاً می‌خواستند خط گاز را از شمال و شرق سوریه عبور دهند که این پروژه محقق نشد. بسیاری از کشورها مانند قطر می‌خواستند این پروژه اتفاق بیفتد اما این اتفاق هم نیفتاد. از آنجایی که نتوانستند پروژه‌های دیگر خود را تکمیل کنند، بار دیگر به شمال و شرق سوریه بازگشتند. البته اگر این پروژه آخر اجرا شود معقول‌ترین است. با این حال نمی‌دانیم تا چه حد بر سر این پروژه به توافق برسند. اما یک چیز وجود دارد و آن اینکه مردم کورد را در نظر نمی‌گیرند. در حال حاضر یک اداره در شمال و شرق سوریه ایجاد شده است و این مدیریت یک سیستم است. قدرت‌های هژمونیک و غربی همه می‌توانند این نظام را بپذیرند. این امر راه حل را به همراه خواهد داشت. با این حال، کشورهای منطقه این را نمی‌پذیرند. ترکیه، سوریه و ایران این را قبول ندارند. به همین دلیل است که ما هنوز در این جنگ هستیم. با این حال، اهمیت خود را از دست نداده است. ما همچنین امیدواریم که هم برای ما و هم برای اطرافیانمان آرامش برقرار شود. اما به نظر من این موضوع غزه خیلی چیزها را تغییر خواهد داد. جنگ ممکن است شدیدتر شود. بعضی چیزها را تغییر خواهد داد. با این حال، ما نمی‌دانیم که آیا این تغییر از طریق جنگ اتفاق می‌افتد یا به روشی دیگر. این جنگ ممکن است به بسیاری از دولت‌ها سرایت کند. لبنان، مصر، اردن می‌توانند به آن بپیوندند. معلوم نیست این جنگ به کجا ختم خواهد شد. با این حال، توازن در خاورمیانه تغییر خواهد کرد.»

سیاست اردوغان، سیاست انکار خلق کورد است

مسلم با اشاره به اینکه ترکیه به دلیل سیاست غلط اردوغان روز به روز به سمت نابودی پیش می‌رود ، ادامه داد: «دولت اردوغان در سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۱۳ تمام پروژه‌هایی را که برای هژمونی ارائه کرد پذیرفت و در آن زمان جنبش اوراسیا در ترکیه ظاهر شد. اوراسیا یک اتحادیه ترکیه است و آنها می‌خواستند آن را مانند امپراتوری عثمانی سابق و اتحادیه عرب ایجاد کنند، اما این جریان در سال ۲۰۱۳ علیه رجب طیب اردوغان چرخید و قدرت را بدست آورد. از آن زمان تاکنون سیاست اردوغان تغییر کرده است و او اکنون همه چیز را مطابق با خودش مدیریت می کند. اردوغان سیاست خود را در اینجا از دو طرف اجرا کرد. او از یک طرف ارتباط خود را با ناتو قطع نکرد، از طرف دیگر روابط خود را با روسیه برقرار کرد. او این کار را فقط برای حفظ قدرت خود انجام داد. اردوغان در بین کشورهای بین‌المللی نیز به سیاست پرداخت، همه این تعاملات و مذاکرات را در خدمت سیاست داخلی خود قرار داد. نابودی کوردها و حل نکردن مسئله کوردها و همه چیز را در خدمت دولت خود قرار دادن و ایجاد یک کشور مسلمان.»

ترکیه از هر نظر شکست خورده است

صالح مسلم با بیان اینکه تمام ترکیه قربانی منافع اردوغان شد، گفت: « سیاست دولت اردوغان باعث ورشکستگی ترکیه از لحاظ اقتصادی و سیاسی و دیپلماتیک شد. زمانی که حزب عدالت و توسعه با کمک حزب حرکت ملی یک بار دیگر قدرت را بدست گرفت، گفتیم طالبان به مرزهای ما آمده است. ترکیه در دیپلماسی شکست خورده است، دیگر هیچ قدرتی نمی‌خواهد با آن مذاکره کند. در جنگ غزه، دولت حزب عدالت و توسعه تلاش کرد تا یک برنامه سیاسی را تحت عنوان کمک و همکاری به اجرا بگذارد، اما معلوم شد که همه تلاش ها بیهوده بود، سیاست آن فقط بر اساس منافع شخصی بود و شکست خورد. اردوغان برای ارتقای شخصی خود، استراتژی و ژئوپلیتیک ترکیه را از دست داد. کل ترکیه فدای منافع او شد. می‌بینیم که ترکیه هر روز از موضوع دموکراسی دور می‌شود و حتی قوانینی که در داخل ترکیه وضع شده است اجرا نمی‌شود. برخی قوانین و مقررات بر اساس اروپا وضع شده است و هر روز از آنها نیز دورتر می‌شود. هر روز روزنامه‌نگاران دستگیر می‌شوند و هزاران نفر و سیاستمداران ربوده می‌شوند. او تمامی نهادهای دادگستری و قضایی را تحت کنترل خود قرار داده و احکام تمامی دادگاه‌های قانون اساسی را پشت گوش می‌اندازد . همچنین تصمیمات دادگاه اروپا و حقوق بشر را نقض می‌کند. اکنون ترکیه وضعیت بدی را پشت سر می‌گذارد و واضح است که ترکیه به سمت یک فروپاشی بزرگ پیش می‌رود.

تلاش برای حل مسئله کوردها

صالح مسلم، رئیس مشترک حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) نیز درباره تأثیر نظام مدرنیته سرمایه‌داری صحبت کرد و در ادامه سخنان خود گفت: «نظام مدرنیته سرمایه‌داری توسط قدرت‌هایی مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه در سراسر جهان گسترش یافته است. بسیاری از قدرت‌ها و دولت‌ها ، توسط نظام سرمایه‌داری به کار گرفته می‌شوند. ترکیه یکی از کشورهایی است که سرمایه‌داری از آن استفاده می‌کند. ترکیه همچنین در پروژه مدرنیته سرمایه‌داری خاورمیانه بزرگ که در دهه ۱۹۹۰ تعریف شد، جای گرفته است. برای آن، نیروهای سرمایه‌داری به ترکیه تکیه کردند، چون ترکیه هم در منطقه است و هم عضو ناتو است و از سوی دیگر می توانند از قدرت نظامی ترکیه نیز استفاده کنند. بر این اساس ترکیه به بازیگری برای شنیدن و اجرای دیدگاه‌ها تبدیل شد. در آن زمان پروژه خاورمیانه بزرگ می‌خواست مسئله کورد را حل کند، اما متاسفانه ترکیه از آن اجتناب کرد و آن را نپذیرفت. در آن زمان جلسات و نشست‌های زیادی برای حل مسئله کوردها در اسلو برگزار شد و همچنین دیدارهایی با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان برگزار شد. رهبر اوجالان برای تحقق پروژه راه حل و ایجاد صلح در کوردستان تلاش زیادی کرد. اما بعدها به دلیل نفوذ جنگ ویژه، رویکردهای دولت‌ها تغییر کرد».

کوردها با جنگ خود را ثابت کرده‌اند

مسلم از تبدیل شدن ترکیه به معضلی در برابر قدرت‌های جهانی خبر داد و ادامه داد: «کاری که ناتو از سال ۱۹۵۲ انجام می‌دهد، همواره بر اساس اتحاد و ائتلاف خود با ترکیه عمل کرده است. آنها پروژه بزرگ خاورمیانه را با هم ساختند. ترکیه از این موضوع سود زیادی برد. به دلیل پول و سرمایه زیادی ترکیه وارد آن پروژه شد. اکنون ناتو می‌خواهد از شر ترکیه خلاص شود ، اما نمی‌داند چگونه. به دلیل اینکه ترکیه برای آنها به یک مشکل تبدیل شده است و مانع پروژه آنها می‌شود. وقتی می‌خواستند پروژه بزرگ خاورمیانه را اجرا کنند، ترکیه در آن زمان گفت که کوردها نباید بخشی از این پروژه باشند، اما ۵۰ میلیون کورد در خاورمیانه زندگی می‌کنند. چگونه نادیده گرفته خواهند شد؟ در آن زمان کوردها خود را با جنگ ثابت کردند و بخشی از این پروژه شدند. ترکیه با سیاست غلط خود حاضر است همه مناطق را از دست بدهد و پروژه قدرت‌های جهانی که برای خاورمیانه تعیین شده است را متوقف کند. به همین دلیل است که نمی‌توانیم بگوییم ترکیه بخشی از مدرنیته سرمایه‌داری است. زیرا به مانعی در برابر قدرت‌های سلطه‌گر و پروژه آنها در خاورمیانه بزرگ تبدیل شده است.»

هدف اصلی ترکیه ساختن سیستم عثمانی و گسترش آن است

مسلم هدف اصلی سیاست دولت ترکیه در خاورمیانه را ساختن نظام جدید عثمانی و گسترش آن دانست و گفت: «بر این اساس باید فرصت‌ها را هم در خارج و هم در داخل تغییر داد. اما ترکیه با روش‌های خود می‌خواست تغییر کند، سرنوشت مردم در ترکیه در دست سرمایه‌داران است. اکنون از طریق برخی شرکت‌ها و سازمان‌ها یا احزاب مانند حزب حرکت ملی و ارگنکون، سیاست خارجی را پیش می‌برند و با توجه به منافع خود روابط خود را با جهان خارج برقرار می‌کنند. آن شرکت‌ها و سازمان‌ها در خدمت اردوغان هستند، در عین حال تجارت دولت از طریق آن شرکت‌ها انجام می‌شود.در کنار آن، همه مافیاها و باندهای پخش شده در سراسر جهان به ترکیه متصل هستند. به همین دلیل وضعیت بسیار پیچیده‌ای در ترکیه وجود دارد. هم در مورد آن شرکت‌ها و هم در مورد حضور باندها. می‌دانیم که اکنون مواد مخدر آمریکای لاتین، از طریق ترکیه وارد اروپا می‌شود. این کار از طریق مقامات ترکیه انجام می‌شود. کار به جایی رسیده است که تحقیقات خود را در مورد مواد مخدر کنار گذاشته‌اند. زیرا همه‌ی مقامات در آن دست دارند.

آن شرکت‌هایی که ترکیه را اداره می‌کنند در همه جا برای گسترش امپراتوری خود مداخله کرده‌اند. به عنوان مثال، لیبی، از زمان قذافی، آن شرکت‌ها از دهه ۱۹۸۰ به بعد روابط زیادی با لیبی برای نفت داشتند. اما پس از تغییر وضعیت در لیبی و شروع جنگ داخلی، ترکیه نیروهای خود را به لیبی فرستاد. به خاطر سربازانشان در آنجا، آنها به یک فاجعه تبدیل شدند، آنها نیروهای مخالف سوری را تبدیل به تبهکارانی کرده و به لیبی فرستادند. در آذربایجان هم همین کار را کرد. میلیون‌ها دلار برای پروژه‌های آنها در آفریقا، سودان، کنیا، نیجریه و جاهای دیگر تامین مالی شد، اما نتایج موفقیت آمیز نبود. شرکت‌هایی که اقتصاد ترکیه را اداره می‌کنند، با هدف گسترش ایده‌های خود و ظاهراً یافتن دوستانی برای خود، بدون ملاحظه اقدامات خود را انجام دادند. با این کارها، آن شرکت‌ها ضعیف‌تر شدند و بار مالی برای ترکیه شدند و هنوز از بدهی بیرون نیامده‌اند. همچنین به دلیل شکست پروژه‌ها ، بررسی‌ها نیز آغاز نشد. میلیون‌ها دلار در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری شد و همه آنها شکست خوردند. سیاستی که در ترکیه اجرا می‌شود فقط برای خدمت به آن شرکت‌ها و گسترش پروژه عثمانی است. اما اکنون به سطح ورشکستگی رسیده است. چون در ابتدا نتوانستند مشکلات داخل ترکیه را حل کنند. مسئله کوردها در داخل ترکیه مانند یک سیاهچاله شده است و همه چیز را در اطراف خود ویران می‌کند.

سیاست اردوغان به طور کلی به باج خواهی تبدیل شده است

مسلم با بیان اینکه اگرچه به عنوان یک رقم رسمی اعلام نشده است، اما بیش از یک تریلیون دلار در جنگ علیه کوردها مصرف شده است، ادامه داد: «در جنگ با کوردها حدود ۱۱۰ هزار سرباز و نفر کشته شده‌اند و این جنگ هنوز ادامه دارد. بنابراین، دولت ترکیه تهدیدی برای همه مردم منطقه و جهان است. بسیاری از نیروهای تبهکاری که در جهان به عنوان نیروهای تروریستی شناخته می‌شوند، داعش، جبهه النصره و غیره، آنها به فعالیت خود در ترکیه ادامه می‌دهند و حمایت می‌شوند. ترکیه از این امر به عنوان تهدیدی علیه جهان استفاده می‌کند. سیاست اردوغان به طور کلی به باج خواهی تبدیل شده است.

قرارداد اجتماعی الگویی برای کل خاورمیانه است

صالح مسلم در ادامه سخنان خود گفت: «امروز حقیقتی وجود دارد که نباید آن را فراموش کنیم. کوردها در سیاست بین‌الملل حضور ندارند. از سال ۱۹۲۳ به بعد کوردها وارد دستور کار جهانی نشده بودند. اما کم کم در قرن ۲۱ کورد وارد دستور کار جهانی شد. مخصوصاً بعد از تأسیس فدراسیون در باشور کوردستان .آن فدراسیون نیز بر اساس معیارهای سرمایه حاکمان تأسیس شد.اما این فدراسیون که در باشور کوردستان تأسیس شد نماینده کوردها نیست. حدود ۵۰ میلیون کورد وجود دارد. اگر کوردها دیدگاه مشترکی داشته باشند، می‌توانند بر تمام سیاست‌های جهانی تأثیر بگذارند. آنها می‌خواستند با همین تفکر به روژاوا و مناطق شمال و شرق سوریه نیز نزدیک شوند. با این حال کوردها در اینجا مقاومت بزرگی کردند و وارد برنامه جهانی شدند. کوردها در اینجا یک پروژه بزرگ و قوی دارند. این پروژه برابری مردم و خلق‌ها را در پی دارد. در نهایت ما نیز شاهد برقراری توافق اجتماعی خود بودیم، همانطور که می‌دانیم این قرارداد فقط برای شمال و شرق سوریه نیست، بلکه برای کل سوریه حتی برای کل خاورمیانه است.

افکار عمومی علیه حملات ترکیه مردد است

 مسلم با اشاره به اینکه با توجه به منافع ۷۰ ساله ناتو با ترکیه، آنها در برابر حملات ترکیه مردد هستند، گفت:« به همین دلیل پروژه‌ای که در شمال و شرق سوریه به اجرا درآمد،  جدید است و نیروهای منطقه‌ای و جهانی مخالف آن هستند. نیروهای جهانی برخی از آن نیروها مانند ترکیه، ایران و دولت دمشق با آن دشمن بودند و نمی‌خواستند این پروژه توسعه یابد، آنها می‌خواهند مانند سابق کوردها برده باشند و از آنها برای خود استفاده کنند و بعد از آنکه کار خود را تمام کردند، آنها را کنار بگذارند. نیروهای منطقه‌ای و جهانی نیز هستند که تلاش می‌کنند این پروژه را شناسایی کنند، مطالعه کنند و می‌خواهند پروژه خودمدیریتی را تحلیل کنند. از آنجایی که آنها هیچ صلاحیتی بر پروژه ندارند، در برابر حملات سکوت کردند. همچنین از سال ۱۹۵۲، دولت ترکیه با قدرت‌های جهانی ائتلافهایی دارد. آنها بر اساس منافع خود عمل می‌کنند و سکوت می‌کنند. خلاصه برای اینکه اتحاد ۷۰ ساله آنها با این همه تخلف خراب نشود، چشم خود را به روی پروژه‌های بهتری که جامعه را امن‌تر می‌کند، می‌بندند . بسیاری از نیروهای منطقه‌ای به دلیل اینکه پروژه ما را به خوبی نمی‌شناسند، هنوز تصمیم به حمایت از این پروژه نگرفته‌اند.

امید ما در سطح عالی است. مقاومتی که امروز از سوی نیروها و مردم ما انجام می‌شود، به ما اجازه حضور تعیین کننده در خاورمیانه را داده است. هیچ کس نمی‌تواند ما را به حاشیه براند و اگر آنها خواهان صلح در این منطقه هستند، باید پروژه اداره خودمدیریتی را در نظر بگیرند. با سیاست قبلی هیچکس نمی‌تواند در برابر قدرت کوردها نتیجه بگیرد.»

دولت دمشق باید سیاست خود را تغییر دهد

صالح مسلم، رئیس مشترک حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) در پایان اعلام کرد که دولت دمشق باید سیاست خود را تغییر دهد و گفت: «زمانی که دولت دمشق بعد از بعث روی کار آمد، به مشکلات داخلی فکر نکردند. آنها همیشه روی مسائل و مشکلات خارجی متمرکز بودند. اکنون نیز سیاست دولت دمشق در برابر مشکل کشور شکست خورده است. نه دموکراسی را ساخت، نه راه حلی ایجاد کرد و نه از خشم مردمش کاست. به همین دلیل، دولت سوریه باید تمام سیاست‌های خود را تغییر دهد، اول از همه در مورد ساختارها در سوریه. تا سوریه مشکل را در داخل کشورش حل نکند، نمی‌تواند در خارج از کشور چیزی بسازد. به همین دلیل، هنوز زمان وجود دارد، دولت سوریه باید نظر خود را به افکار عمومی منتقل کند و خود را تغییر دهد.»