تحمیل حجاب اجباری در حالی پس از سخنرانی علی خامنه‌ای شدت گرفته که نمایندهٔ مجلس می‌گوید هنوز «قانون حجاب و عفاف» تصویب نشده و ارجاع به آن غیرقانونی است

کمیتهٔ انضباطی مرکزی دانشگاه آزاد در خصوص «تذکر اساتید» این دانشگاه به دانشجویانی که حجاب اجباری را در کلاس‌ها رعایت نمی‌کنند، تأکید کرد.

فرزاد جهان‌بین، رئیس این کمیته،‌ روز دوشنبه، ۲۷ فروردین‌ماه، در نامه‌ای به رؤسای استان‌ها و واحدهای دانشگاه آزاد اعلام کرد: «پروندهٔ افراد خاطی مستقیماً به کمیتهٔ‌ انضباطی ارسال گردد.»

آقای جهان‌بین همچنین اعلام کرد: «موقتاً از ورود موارد خاص و هنجارشکنانه در حوزهٔ‌ آراستگی به واحدها جلوگیری شود.»

ابلاغیهٔ کمیته انضباطی مرکزی دانشگاه آزاد در حالی اعلام می‌شود که فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی از شنبه گذشته بر تحمیل شدیدتر حجاب اجباری تأکید کرده است.

علیرضا نوری قزلجه، نمایندهٔ مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه در واکنش به اجرای این طرح به سایت دیده‌بان ایران گفت: «اگر استناد نیروی انتظامی در این اقدام به قانون حجاب و عفاف باشد که هنوز این لایحه به قانون تبدیل نشده و استناد به آن درست نیست.»

آقای نوری قزلجه در ادامه گفت‌: «من بعید می‌دانم با این قانون همراهی شود. این قانون ایرادات مهم و اساسی دارد که تا برطرف نشود با مقاومت جامعه روبرو خواهند شد.»

او همچنین در مورد گزارش‌هایی در مورد برخورد خشونت‌آمیز مأموران نیروی انتظامی با زنان و دختران در سطح شهر گفت:‌ «نیروی انتظامی نمی‌تواند هر طور با افرادی که جرم مشهودی انجام می‌دهند، برخورد کند.»‌

با این حال در دو روزی که از آغاز اجرای این طرح تازه می‌گذرد، تعداد قابل توجهی از زنان جوان در شبکه‌های اجتماعی از برخورد خشن نیروهای حکومتی با آنها برای تحمیل حجاب اجباری نوشته‌اند.

این خبرها پس از دستور علی خامنه‌ای در سخنرانی نماز عید فطر مبنی بر لزوم برخورد با «هنجارشکنی دینی» در جامعه منتشر می‌شود.​