معاون امنیتی-انتظامی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران می‌گوید دولت ابراهیم رئیسی برای انسداد مرزها توسط نیروهای مسلح، هزینۀ سه میلیارد یورویی طی پنج سال در نظر گرفته است.

مجید میراحمدی، شنبه هشتم اردیبهشت‌ماه به خبرگزاری فارس گفت که بر اساس این طرح و با تأیید ابراهیم رئیسی طی پنج سال بودجۀ سه میلیارد یورویی در اختیار نیروهای مسلح قرار می‌گیرد و هدف آن «امنیت کشور» و «جلوگیری از قاچاق انسان و سلاح» با دیوار و فنس‌کشی است.

این مقام امنیتی دربارۀ اولویت‌بندی این طرح، بدون ذکر جزئیات صرفاً اعلام کرد که اولویت‌ برای انسداد مرزها مربوط به مسیرهایی است که از طریق آن‌ها قاچاق انسان و اسلحه انجام می‌شود و «مرز افغانستان بخشی از این اولویت است».

اولویت دیوارکشی در مرز افغانستان «برای برقراری امنیت» در حالی است که آذر ماه ۱۴۰۲ احمد اکبری، از فرماندهان نیروی زمینی ارتش، اعلام کرده بود که در مناطق مرزی شرق کشور امنیت صد درصدی برقرار است.

تابستان ۱۴۰۲ وب‌سایت انتخاب به‌نقل از پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل افغانستان، از دیوارکشی اشتباه در مرز ایران و زابل خبر داده و گفته بود که به دلیل این دیوار کشی اشتباه بخشی از زمین‌های کشاورزی ایران به دست طالبان افتاده و طالبان نیز به کشاورزان ایرانی اجازه کشاورزی نمی‌دهد.

معاون وزیر کشور قاچاق مواد مخدر و ناامنی‌ها به‌علاوۀ بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارزش کالای قاچاق سالانه را تنها بخشی از خسارت‌های اقتصادی باز ماندن مرزها عنوان کرده است.