وزیر خارجه ایران وعده داد خدمهٔ کشتی توقیف‌شده با پرچم پرتغال که ایران آن را «مرتبط» با اسرائیل خوانده و توقیف کرده است، آزاد می‌شوند.

کشتی «ام‌اس‌سی اِریز» که ۲۵ فروردین توسط سپاه پاسداران در ۵۰ مایلی بندر فجیره امارات توقیف و به بندرعباس منتقل شد، ۲۵ خدمه دارد.

این کشتی که از امارات به سوی هند در حال حرکت بود، از شرکت کشتیرانی «گورتال» اجاره شده بود که زیرمجموعه شرکت «زودیاک مَریتایم» مستقر در لندن است. مالک بخشی از سهام زودیاک، یک میلیاردر اسرائیلی به نام ایال اُفر است.

رسانه‌های ایران روز شنبه هشتم ازدیبهشت گزارش دادند که حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی در گفت‌وگوی تلفنی با همتای پرتغالی خود گفته است «موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی، مورد توجه جدی ماست و به سفرای‌شان در تهران، دسترسی کنسولی، آزادی و ‌تحویل‌شان را اعلام کرده‌ایم».

پیشتر رسانه‌های داخلی از آزادی یک خدمه هندی‌تبار این کشتی خبر داده و اواخر ماه گذشته نیز ماریا زاخارووا سخن‌گوی وزارت خارجه روسیه گفته بود طرف ایرانی اعلام کرد که هیچ ادعایی نسبت به ملوان روسی ندارد و قول داده است که به زودی امکان دسترسی کنسولی به او و آزادی‌اش را فراهم سازد.

هنوز وب‌سایت وزارت خارجه پرتغال گزارشی درباره گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه دو کشور منتشر نکرده، اما وزارت خارجه پرتغال ۲۸ فروردین با انتشار بیانیه‌ای از احضار سفیر ایران خبر داده و گفته بود منتظر نتایج اعتراض رسمی خواهد بود و «هر گام بعدی را بسته به آن ارزیابی خواهد کرد».

در حالی که رسانه‌های حکومتی ایران صراحتاً توقیف این کشتی را تلافی جمهوری اسلامی از اسرائیل به خاطر حمله ۱۳ فروردین به کنسولگری ایران در دمشق عنوان کردند، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران بدون ارائه شواهد مدعی شده بود این کشتی به دلیل «نقض قوانین بین‌المللی» توقیف شده است.

وزیر امور خارجه اسرائیل، جمهوری اسلامی را به «دزدی دریایی» متهم کرده و خواستار تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران شده است.