آژانس یین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرد که رافائل گروسی، مدیرکل این نهاد ناظر وابسته به سازمان ملل، روز ۱۷ اردیبهشت برای دیدار با مقام‌های جمهوری اسلامی به ایران سفر می‌کند.

رسانه‌های ایران روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت به نقل از بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کردند آقای گروسی برای شرکت در «کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته ای» به ایران سفر خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، کنفرانس یاد شده قرار است از ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت در اصفهان برگزار شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز ساعتی بعد در بیانیه‌ای اعلام کرد که رافائل گروسی طی روزهای ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت در ایران با «مقام‌های ارشد ایران دیدار خواهد کرد.»

مدیرکل آژانس اسفندماه گذشته از تصمیم خود برای سفر دوباره به تهران و پیگیری مذاکرات قبلی خبر داده بود، اما بلافاصله پس از آن محمد اسلامی با اشاره به «تراکم برنامه در اسفند» گفت این سفر در اردیبهشت‌ماه انجام می‌شود.

آقای اسلامی روز ۲۹ فروردین از سفر «قریب‌الوقوع» رافائل گروسی به ایران خبر داد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز ۵ اردیبهشت هشدار داد ایران هفته‌ها و نه ماه‌ها با داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید بمب هسته‌ای فاصله‌ دارد.

آقای گروسی با این حال تاکید کرد که این به آن معنا نیست که ایران در این مدت زمان به سلاح هسته‌ای دست خواهد یافت.

به گفته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هرچند غنی‌سازی اورانیوم در سطوح نزدیک به درجه تسلیحات باعث نگرانی است، اما نمی‌توان به این نتیجه مستقیم رسید که ایران اکنون سلاح هسته‌ای دارد.