سازمان مدیریت بحران ایران اعلام کرد به‌ دلیل تداوم بارش، ستادهای آمادگی بحران در چندین استان‌ تشکیل شده و نیروهای امدادی در مناطق شمالی، غربی و شمال غرب کشور در حالت آماده‌باش هستند.

حسین ظفری، سخنگوی این سازمان، روز شنبه، ۱۵ اردیبهشت، در تشریح آخرین وضعیت استان‌های سیل‌زده گفت که شب گذشته بارش‌های شدیدی در استان‌های غربی و جنوبی کشور داشتیم، به‌ طوری که در استان خوزستان و شهر دزفول میزان بارش به ۱۲۷ میلیمتر رسید.

به گفته او، در ایلام، خوزستان و استان چهارمحال و بختیاری، راه‌های عشایری «آسیب جدی» دیده‌اند و تعدادی دام نیز تلف شده‌اند، اما تداوم بارندگی تلفات جانی بر جا نگذاشته‌ است.

این مقام سازمان مدیریت بحران ایران در عین حال اضافه کرد که در حال حاضر، همه راه‌های اصلی کشور «باز است» و برق که در شهر معمولان استان لرستان قطع شده بود، وصل شده و در اهواز و ایلام و چهارمحال و بختیاری، افرادی که خانه‌هایشان دچار آب‌گرفتگی شده بود یا در محاصره سیلاب بودند، به مناطق امن منتقل شدند.

گزارش‌های شب گذشته خبرگزاری‌ها در ایران حاکی از بارش شدید همراه با رعد و برق و باد در اهواز بود که موجب جاری شدن آب در سطح معابر و اختلال در تردد شهروندان و غافلگیری آنها شد.

آن‌ طور که صابر علیدادی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان اعلام کرده، میزان بارندگی اهواز «در حدود ۳۰ دقیقه و حدود ۳۰ میلی‌متر بوده که این عدد بسیار بالاست».

رئیس انجمن صنفی کشاورزان استان خوزستان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته است: «توفان و بارندگی‌های اخیر که می‌توان گفت در تاریخ خوزستان بی‌سابقه بوده، خسارات سنگینی به بخش کشاورزی استان وارد کرده است.»

مسعود اسدی افزوده که به بیش از «صد هزار» هکتار از گندمزارهای آماده برداشت استان تا «۵۰ درصد» خسارت وارد شده و در خوشبینانه‌ترین حالت ۲۰۰ هزار تن از گندم‌های آماده برداشت از دست رفته است.

به گفته وی، علاوه بر خسارت به مزارع گندم، به تأسیسات، باغات، گلخانه‌ها و دامداری‌های بسیاری از کشاورزان خسارت جدی وارد شده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز اعلام کرده که خروجی سد دز با هدف کنترل سیلابِ ناشی از بارش‌های شدید در این استان در دو روز ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت، افزایش می یابد.

عباس صدریان‌فر با اشاره به اینکه هم اکنون حجم آب مخازن سدهای استان ۸۱ درصد افزایش یافته است، ادامه داد که این میزان در سدهای زنجیره‌ای کارون ۹۱ و سد دز صد درصد است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری فارس نیز از خسارت سنگین بارش‌ها به بخش کشاورزی این استان خبر داد.

غلامرضا غلامی به خبرگزاری تسنیم گفته که به‌ دلیل حجم زیاد بارش، برخی از راه‌های روستایی آسیب دیده و برخی از مزارع گندم و محصولات دیگر نیز دچار خسارت شدند و برخی از اراضی کشاورزی هم به دلیل حجم و شدت بارش دچار فرسایش و آسیب شدند.

مهدی صفایی، رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چالوس نیز گفته که آزادراه تهران شمال که شب گذشته بر اثر ریزش سنگ و بارندگی مسدود شده بود بازگشایی شد.

رئیس پلیس راه تهران بزرگ شب گذشته اعلام کرده بود، آزادراه تهران شمال به علت سیلاب و ریزش کوه در محدوده تونل ۱۲ مسدود شده است.

کارشناسان هواشناسی کماکان نسبت به تداوم بارش باران، وزش باد، رعد و برق و وقوع سیلاب در مناطق مختلف کشور از جمله در استان خراسان شمالی، قزوین، کاشان هشدار می‌دهند.