عضو دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان گفت: «از دست دادن رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و همراهان آنها لطمه بزرگی به ایران و منطقه وارد خواهد کرد». وی افزود: «ما برای یک استقبال عمومی باشکوه از رئیس جمهور فقید ایران تدارک دیده بودیم».

یک هیئت بلندپایه اقلیم کوردستان، برای شرکت در مراسم ختم رئیس جمهور فقید ایران و همراهانش، راهی پایتخت ایران می‌شود.

وبگاه ریاست اقلیم کوردستان، امروز سه‌شنبه ٢١ مه در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک هیئت بلندپایه اقلیم کوردستان، متشکل از نچیروان بارزانی، رئیس، مسرور بارزانی، نخست وزیر، مصطفی سید قادر، معاون رئیس، قباد طالبانی، معاون نخست وزیر و ریبر احمد، وزیر امور داخلی اقلیم کوردستان، برای شرکت در مراسم ختم ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور فقید ایران و همراهانش، راهی تهران، پایتخت ایران می‌شود.

روز یکشنبه ١٩ مه، بالگرد حامل رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و شماری دیگر از مقامات دولتی ایران در شمال غربی آن کشور سقوط کرد و همه سرنشینان آن جان باختند.

مقامات بلندپایه اقلیم کوردستان، در پیام‌های جداگانه جانباختن مقامات ایرانی را تسلیت گفتند.

بر پایه گزارش‌های رسیده به کوردستان٢٤ قرار بود که رئیس جمهور فقید ایران در روزهای آینده به عراق و اقلیم کوردستان سفر کند.

به گزارش کردپرس به نقل از کردستان24، فاضل میرانی، رئیس کمیته اجرایی دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان، با همراهی تعدادی از اعضای دفتر سیاسی و کمیته مرکزی؛ برای شرکت در مراسم تشیع پیکر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور فقید ایران، وزیر امور خارجه و همراهانشان که در سانحه سقوط بالگرد جان باختند، به کنسولگری ایران رفت.

میرانی در اظهاراتی بیان کرد: «از دست دادن رئیس جمهور ایران، وزیر امور خارجه این کشور و همراهانشان لطمات زیادی به ایران و منطقه وارد می کند زیرا ایران نقش مهمی در این منطقه دارد، خصوصا که عراق و اقلیم کردستان نیز همسایگان تاریخی و جغرافیایی ایران هستند».

فاضل میرانی با بیان اینکه ایران مثل همه کشورهای دنیا ویژگی‌های خاص خود را دارد، هم مرجعیت دارند و هم کشوری شناخته شده است، گفت: «امیدواریم این آخرین ضایعه برای جمهوری اسلامی ایران باشد، ما بار دیگر از طریق کنسولگری آنها در اربیل به ملت ایران و خانواده قربانیان تسلیت می‌گوییم».

نصرالله رشنودی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل روز دوشنبه در گفتگو با کردستان 24 گفت: «ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران قرار بود هفته آینده به عراق و اقلیم کردستان سفر کند و ما درحال انجام تدارکات سفر ایشان بودیم، اما متأسفانه بالگرد حامل ایشان سقوط کرد و نتوانستند بیایند».

مسئول کمیته اجرایی دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان افزود: «ما برای یک استقبال عمومی باشکوه از رئیس جمهور فقید ایران، تدارک دیده بودیم که متأسفانه به رحمت خدا رفتند».


اربیل (کوردستان٢٤)- نخست وزیر اقلیم کوردستان، ابراز امیدواری کرد جانباختن مقامات ایرانی در سانحه سقوط بالگرد به فرصتی برای نزدیک شدن ملت‌ها به یکدیگر تبدیل شود.

مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان، امروز سه‌شنبه ٢١ مه، پس از شرکت در مراسم ختم رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران و همراهانشان که در سانحه هوایی جان باختند، طی اظهاراتی رسانه‌ای به روزنامه‌نگاران گفت:”ما در مراسم ختم در کنسولگری ایران در اربیل شرکت کردیم تا پیام تسلیت خود را به رهبری و مردم ایران ابراز داریم و امیدواریم که این غم آخرشان باشد.”

آقای بارزانی همچنین ابراز امیدواری کرد:”این حادثه به فرصتی برای نزدیک شدن ملت‌ها به یکدیگر تبدیل شود و همه ما بتوانیم روابط بهتری با یکدیگر برقرار کنیم.”

و با اشاره به اینکه قرار بوده در روزهای آینده در اقلیم کوردستان از رئیس جمهور فقید ایران استقبال کنند، گفت:”متاسفانه این حادثه دلخراش موجب جانباختن ایشان و وزیر امور خارجه و همراهانشان شد که بسیار مایه نگرانی است.”

روز یکشنبه ١٩ مه، بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و شماری دیگر از مقامات دولتی در شمال غربی آن کشور سقوط کرد و همه سرنشینان آن جان باختند.