جنازه ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران که روز یک‌شنبه سی‌ام اردیبهشت در سانحه سقوط بالگرد کشته شده بود، روز پنج‌شنبه سوم خرداد ۱۴۰۳ در «رواق دارالاسلام حرم امام رضا» در مشهد به خاک سپرده شد.

جنازه ابراهیم رئیسی که پیش از این از محل سقوط بالگرد به تبریز، قم و تهران برده شده بود، روز پنج‌شنبه ابتدا در بیرجند تشییع شد و سپس با هواپیما به مشهد منتقل شد. ابراهیم رئیسی از بیرجند در استان خراسان جنوبی به نمایندگی مجلس خبرگان انتخاب شده بود.

ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی»، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و او و هفت تن همراهش جان خود را از دست دادند.

روز پنج‌شنبه اجساد دو تن دیگر از قربانیان این سانحه، یعنی مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی و مهدی موسوی، رئیس تیم حفاظت رئیس جمهوری هم به همراه جسد ابراهیم رئیسی به مشهد منتقل شد و تشییع جنازه این سه تن در مسیر «بلوار امام رضا» تا «حرم رضوی»، آرامگاه امام هشتم شیعیان، با حضور هزاران نفر انجام شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس و تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر روز چهارشنبه در مراسم بعد از ظهر مربوط به مرگ ابراهیم رئیسی که نمایندگانی از حدود ۶۰ کشور در آن شرکت داشتند، شرکت کردند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله غایبان این مراسم بودند و برخی از کشورهای اروپایی غیرعضو در اتحادیه اروپا، از جمله بلاروس و صربستان نمایندگانی داشتند.

ابراهیم رئیسی در ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ به ریاست‌جمهوری رسید و جانشین حسن روحانی شد. دوران ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی توأم با اعتراضات گسترده، بحران اقتصادی عمیق و تشدید بی‌سابقه تنش‌ها بین ایران و اسرائیل بود.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، قرار است روز پنجم خرداد ماه میزبان مراسم یادبود دیگری برای ابراهیم رئیسی باشد.

روز پنج‌شنبه مراسم تدفین حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه پیشین ایران که او نیز در جریان سقوط همان بالگرد کشته شد، در شهر ری به پایان رسید و او در حرم شاه‌عبدالعظیم در جنوب تهران به خاک سپرده شد.

در همین روز یکی دیگر از قربانیان این سانحه یعنی محمد علی آل‌هاشم، امام جمعه و نماینده علی خامنه‌ای در استان آذربایجان شرقی هم در گورستان «وادی رحمت» تبریز به خاک سپرده شد.

دو قربانی دیگر سانحه، یعنی سرتیپ دوم خلبان محسن دریانوش در نجف‌آباد و سرتیپ دوم خلبان طاهر مصطفوی هم در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شدند. جسد سرگرد بهروز قدیمی، مهندس پرواز و قربانی دیگر این سانحه قرار است در روستای درسجین ابهر استان زنجان که زادگاه او بود، به خاک سپرده شود.